Maczkó Bandi Kerékpáros Blogja

Maczkó Bandi Kerékpáros Blogja

Force eTAP latolgatás - Új remény, vagy Sramék bosszúja?

2019. február 18. - torma99

A Cyclingweekly.com weboldalon Paul Norman jelentetett meg egy cikket, amely a Force eTap (AXS), a SRAM második vonalas vezeték nélküli szettjével kapcsolatos latolgatásait gyűjti egybe. A következőkben ennek a cikknek a szabad fordítását, kiegészítését, illetve minden blokk végén dőlt betűvel a saját véleményemet olvashatjátok.

Több forrásból ismert, hogy az amerikai alkatrészgyártó pontosan meg nem nevezett, de áprilisi időpontban bejelentést tervez a felső-középkategóriás Force termékcsaládjának legújabb tagjával, a Force eTappel kapcsolatban, amit egyre több helyen, így a Cyclingweekly cikkében is az új Red szettel hasonló AXS utótaggal is illetnek.

Jó rég volt utoljára, amikor az OEM-ek által gyárilag Force 22 szettel szerelt kerékpár bemutatójáról olvashattunk. Lényegében nagy márkák közül talán a Rosebikes az egyetlen, amely folyamatosan palettán tarjta a Force-os változatokat versenykerékpárjaiból, amelyek a mostani konzumer világban avíttasnak számítanak, hiszen bemutatásukra 5 évvel ezelőtt került sor. A szett használójaként azonban nagyon alulértékeltnek tekintem, a hovatovább Magyarországon lényegében teljesen ismeretlen alkatrészcsoportot, hiszen ergonómiájában, a Shimanóétól eltérő, de egyszerű beállíthatóságában, könnyű súlyában, és az alkatrészek tartósságában bőven felveszi a versenyt a japán gyártóval. Ugyanakkor a SRAM a Force árát jellemzően 100 EUR-ral az Ultegra felett határozta meg, ami lényegében prognosztizálta, hogy a nagyon elhivatott fanatikusok és az újra nyitott felhasználókon kívül az EU területén senki nem fog ilyet vásárolni.

A nagyon régóta csúszó ráncfelvarrás arra utal, hogy itt egy olyan terméket kell bemutatni, amely közvetlenül az Ultegra Di2-val kell, pariban legyen, sőt talán a vezeték nélküliséggel túl is nőjön rajta.

Lássuk mikben reménykedhetünk és mivel lephet meg minket a SRAM.

12 sebesség?

Az egyik lehetőség, amellyel gyakran élnek a gyártók az az átcimkézés így előfordulhat, hogy a jelenlegi, még 11 sebességes eTap kerül Force eTapként ismét forgalomba. Egy Force logó itt-ott, egy matrica és kész. Ugyanakkor nem valószínű ez a lépés, hiszen egy olyan alternatívát kell nyújtani az R80XX sorozathoz képest, amely a kerékpárosokat és a gyártókat is meggyőzi, hogy váltsanak SRAM-ra, amelyhez pusztán a 11 fokozat nem lenne elégséges, ezért ki kell használni a 12 sebesség számmisztikai előnyét, valamint az AXS gimmickjeit (mobiletelefonos app). A személyes véleményem az, hogy amennyiben áprilisban egy globális kiskereskedelmi rajtot akar levezényelni a SRAM, lehetséges, hogy marad 11 sebességen a Force. Ennek ellentmond, hogy még a mostani felgyorsult világban is legalább fél évvel korábban “kémfotók” jellennek meg a termékről, még az alsóbb, World Tour által nem feltétlenül érintett kategóriákban is (Gondoljunk az R7000-es első átdobó lelepleződésére jóval a hivatalos bemutató előtt). Erre eddig még nem került sor. Így sokkal valószínűbb, hogy egy termékbemutatás fog következni és sokkal inkább a 2020-as modellévű kerékpárok kapcsán találkozhatun majd hús-vér példányokkal a drótszamarakon, ebben a szcenárióban 100%-osan 12 sebességgel.

Kevésbé különleges anyaghasználat

Az Ultegra Di2 tárcsás változatának ajánlott ára 2000 EUR körül alakult a bemutatáskor, jelenleg 1300-1500 EUR körül elérhető. Várható, hogy ha a bemutatáskor nem is, azonban hosszú távon a Force szettnek is az 1600-2000 EUR-os ársávot kell megcéloznia (a Shimano esetlegesen jövőbeli fejlesztéseit nem tekintve) annak érdekében, hogy érdemi szeletet hasíthasson majd ki a piacból. A Red eTap AXS-t jelenleg kokainárban adják, tehát nagyon sok helyen és nagy mértékben kell szorítani a nadrágszíjon. Például a carbon és titán elemek alumíniumra és acélra cserélésével némi súlytöbblet árán, a gyártási költségek jobban optimalizálhatók. Én azt gondolom, hogy a titán kispórolásában biztosak lehetünk, ugyanakkor a Force 22 számos karbon eleme mutatja a gyártó elkötelezettségét a szénszálas kompozitok mellett, úgyhogy szerintem a váltókarok ahol lehet karbont alkalmaznak majd és a váltó kanala is ebből fog készülni. A váltók, a féktestek ugyanakkor biztos egyszerűbb alu és acél elemekből kerülnek majd összeszerelésre. Kérdés, hogy mekkora felér kérhető reálisan a 12 sebességért és a vezetékek elhagyásáért.

Elektromotor a polcról

A Shimano sikeresen csökkentette az Ultegra árát, hogy a váltó működtetéséhez használt motort a Dura-Ace egyedi egységéhez képest lecserélte egy OEM megoldásra. Ez lehet az egyik kulcs a Force számára is,  kérdéses viszont, hogy egy már létező megoldás mennyire illeszthető be a jelenlegi egységbe, illetve egy olcsóbb aktuátor alkalmazása akár ronthat is a váltás teljesítményén.

A cikkíró talán kicsit eltúlozza a dolgot. Nem olyan ördöngősség beletervezni egy kész aktuátort a rendszerbe, hacsak nem valamilyen durva sajátos megoldást ötlöttek ki a mérnökök. Ugyanakkor szinte biztos, hogy rendszerben gondolkoztak a Red eTap AXS megtervezésekor, gondolva a jövőre. Emellett sajnos be kell látnunk, hogy a váltás esetében lehet szándékosan is rontani kell a teljesítményen az AXS-hez képest, tehát a jelenlegi 11-es eTap szintjénél jobbra nem számíthatunk, hiszen akkor miért venné meg valaki a legdrágább szettet. Ne csüggedjünk hétköznapi kerékpárosként, de akár hazai szinten amatőr versenyzőként ez is bőven tudja majd a szükséges szintet, ahogyan 2014 óta lényegében bármelyik 11-es szett hozta azt.

 Váltónként külön akkumulátorok alkalmazása

 A cikkíró azt prognosztizálja, hogy ezek megmaradnak. Hiába lenne olcsóbb egy központi akkumulátort gyártani, a SRAM nem fog ilyenre vetemedni. Ezt csak nagyon zárójelben írom le, mert nagy WTF? Érzés fogott el. Először is a 11-es és 12-es eTap rendszernek egy közös pontja van, ez az akkumulátor. Az egész koncepció a cserélhető, váltónként különálló akkumulátorra van felépítve, ha valami gond van, ki lehet cserélni és haza lehet vele jutni nagy zsonglőrködés nélkül. Ne is vesztegessünk erre több szót, ez egy helykitöltő, egyik gyártó sem fog ilyen gyorsan komplett működési filozófiát cserélni, hovatovább az FSA összvér megoldása jelenleg is mutatja, hogy ez nem vezetne sehová.

Kompatibilitás a Red AXS és Eagle AXS szettekkel

Nyilvánvaló előny lenne a SRAM számára, ha a Force eTap is azonos protokollokon keresztül kommunikálna az egyes alkatrészek között mint a montis és óutis csúcs, amely lehetővé tenné, hogy a prémium egységeket keverni lehessen az olcsóbb szettel is, így biztosítva fejlesztési lehetőséget a szerényebb anyagi lehetőségekkel bíró felhasználók számára. Ez lehetővé tenné az appon keresztüli testreszabási lehetőséget is, amely a prémiumoknál és a Shimano Di2 esetében is rendelkezésre áll. Itt is egy elágazás van a gyártó előtt. Ha 12-es lesz a rendszer, óriási öngól lenne nem meglépni a kompatibilitást, amennyiben viszont 11-es, nem lehetünk biztosak benne. Utóbbi esetben azonban a fenti piacképességi tényező válik kritikussá. Nagyon okosan kell a SRAM-nak tehát dekáznia ezzel is, mi éri meg, mi nem? A Red eTap eladásai húzzák a gyártót, mi van, ha levágják az aranytojást tojó tyúkot, de mi van akkor, ha vásárlókat csábíthatnak el a Shimanótól?

Búcsú a rezgéscsillapítástól

A Red szettben megismerhettük a folyadékos elven működő rezgéscsillapító egységet, amely a hátsó váltó felső görgőjéhez kapcsolódik és hatékonyan segít a váltásoknál, na meg a láncleesést is akadályozza. Ennek elhagyása is csökkentheti a váltások minőségét, de aki erre a funkcióra vágyik, kedvet kaphat egy Red-es hátsó váltó beszerzéséhez. Ez az elem az egyik legelső, amelyet szerintem lehúznak a listáról a Forcenál. A valós előnyeit még csak találgathatjuk, de országúti, nem kockaköves, és extrém versenyzős felhasználás esetén én nem látom akkora érvágásnak, ha ezzel 50-60-100 EUR máris megvan az olcsóbb árcédulához.

Több darabból álló fogaskoszorú

A Red szintjén már három generáció óta egy fém monolitból esztergálják ki a fogaskoszorút, amely nagy merevséget és jelentős súlycsökkentést eredményez, impresszív árazás mellett. Szintén egy nyilvánvaló hely, ahol egy több darabból álló megoldás, mint a szintén remek minőségű PC-1170, segít a költségek elszaladásának megelőzésében. Azonban nagyon valószínű, hogy az XDR kompatibilitás megmarad és használhatjuk itt is a 10-es utolsó fogat a kónuszon. A legtöbb kerék és agy gyártó már kínál XDR-es szabadonfutókat a jelenleg futó szettjeihez. Ámen.

Olcsó wattmérő

 

A wattmérők használata egyre elterjedtebb a hétköznapi kerékpárosok körében is. Ugyanakkor a Red AXS mérőegysége egybe lett építve a tányérokkal. Ha azok elkopnak, az egész hóbelevanc cserére szorul – nem egy olcsó megoldás. Erre jelenthet választ, ha a wattmérő különválik a tányéroktól, így egyszerűbb lesz gyártani és a vásárlók gyomra is könnyebben befogadja a költségeket. Hékás! Merre jártál a 12-es rendszer bemutatójakor és azóta? Egyértelmű, hogy egy ilyen lépés ott helyben ítélné halálra a Red AXS hajtómű koncepcióját lánctányérostól, wattmérőstől. Az egyetlen lehetséges út, hogy egyszerűbb anyagból építik meg a lánctányér monolitját, illetve a mostani 22-es sorozatból kiindulva ne zárjuk ki végleg a különálló tányérok koncepcióját se. Ugyanakkor wattmérőt gyárilag a Forcehoz nem fognak adni. Azt vegye meg mindenki külön, akár házon belül a Quarqtól, akár mástól, de a nagyon vastag extra profittal kecsegtető egybe Red megoldást ilyen hamar nem fogják leírni.

A cikk ezt követően megjegyzi, hogy valószínűleg lesz felnifékes verzió, amit köszönünk, fejtegeti az 1x Force lehetőségeit, azonban már teljesen elkanyarodva a témától és nem a költségcsökkentési, hanem termékmenedzsment szintjén úgyhogy erre nem térek itt ki, eredetiben olvasható.

Összegzésként

Én egy XDR kompatibilis, 12 sebességes, különálló fogaskoszorús, az AXS-szel teljesen kompatibilis, wattmérő nélküli szettet várok, néhány gimmick nélkül a Red eTap AXS ajánlott fogyasztói árainál 1000 EUR-ral olcsóbban. Ez még mindig rengeteg, ugyanakkor ismét vegyük figyelembe, hogy nem kényszerít vásárlásra minket senki és ahogy korábban, úgy itt is várható a 2 éven belüli 50%-os árcsökkentés. Ne feledjük, a Shimano boszorkánykonyhájában sem tétlenkednek. Nagyon fel tudná kavarni a terveket egy 105 Di2 (6870 reboot), még ha vezetékes, akkor is!

Ha tetszett a cikk és érdekel milyen pozitívumokat és negatívumokat írtam a Red AXS szettről az alábbi linkeken olvashatsz róluk:

Fogaskerék-háború - a váltórendszerek jövőjéről 2019-ben, a SRAM eTap a világ ellen

A SRAM mindenkit átvert?! - Kerékpáros Apple születik? Red eTap AXS kritika

Maczkó Bandi új kerékpáros csoportot indított Road Cycling Hungary néven, amelyhez pedig itt tudtok csatlakozni:

https://www.facebook.com/groups/527306331125968/

A cikk fotói az eredeti cyclingweekly.com-on megtalálható cikkből származnak.

blog.hubanner2
süti beállítások módosítása