Maczkó Bandi Kerékpáros Blogja

Maczkó Bandi Kerékpáros Blogja

Villámposzt: bikefitről amatőrtől, amatőröknek

2018. március 10. - torma99

A nyergek szent gráljának – amelyik egyaránt 100% komfortot hoz, rövid és hosszú görgőzés, valamint kinti tekerés esetén is – keresése közben szert tettem egy ISM Adamo Attack nyeregre. Magáról a nyeregről majd egy tartósteszt posztban. Röviden a lényeg, hogy az orr nélküli nyereg egy még optimálisabb pozíció elérését tette lehetővé számomra, amely egy kis kerékpárállítgatással járt.(Hogy az ülőcsontjaim is így gondolják-e majd, az a jövő zenéje lesz, hozzá kell szokni az új kialakításhoz az biztos.)

De hogyha neki indultam a kerékpár beállításának mit is csináltam először? Természetesen a cipővel és a stoplival kezdtem. (oké ez már megvolt korábban)

Ebben segítségünkre lehet az általam sokszor linkelt Steve Hogg cikke (https://www.stevehoggbikefitting.com/bikefit/2011/04/power-to-the-pedal-cleat-position/), emellett megnézhetjük Dan Lloyd klasszikusát is a GCN korai tippjei közül (https://youtu.be/e2BXOkM-wHs), illetve egy hosszabb lélegzetvételű anyagot a Cyclingweeklytől (https://youtu.be/QxE08WzrOX0)

Miután ezzel végeztem a nyeregmagasság és egyéb fontos méretek megállapításához a Competitvecyclists webshop kalkulátorát használtam, amelyet nagyon jónak tartok kiindulásügyileg. (https://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp)

Ez a kalkulátor 3 féle klasszikus (Eddy), sportos (Competitive) és szerintem sportos2 (French) szerű beállítási tanácsokat ad. Fontos, hogy ezeket ne vegyük kőbe vésettnek, hanem csak egyfajta iránytűnek és nézzük meg a mi kerékpárunkon mit tudunk kihozni belőlük.

Ha megvan a matematika. Először a nyereg magasságát állítsuk be, illetve gondolomformán már az előre-hátra pozíciót is vázlatosan beállíthatjuk. A nyereg egyelőre legyen vízszintes, ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban. Ehhez a Saddle Adjust Play Storeból elérhető appot használhatjuk.

Ha megvan és mindent megfelelően nyomatékoltunk üljünk fel és tekerjünk egy kicsit (már ha van mondjuk görgőnk, ha nincs irány a Route 66) és figyeljük testünk reakcióit. Egyelőre a reachünkkel ne foglalkozzunk, hanem ellenőrizzük a stoplik helyzetét, illetve figyeljük a csípőnket, nem kezd-e el hintázni. Utóbbi azt jelenti, hogy már túl magasan vagyunk. A Competitive viszonylag jól lövi be a nyeregmagasságot, tehát az értékei alá ne menjünk, hacsak nincs rá jó, mondjuk egészségügyi indokunk.

Ezt követően jöhet a nyereg horizontális beállítása, illetve akár a döntése is, ha már érezzük, hogy mi lenne számunkra kívánatosabb. Fontos, én a nyereg horizontális helyzetét elsősorban a hajtókaron lévő pedál tengelyének függvényéhez kötöm és nem az fv.karok, vagy a drop eléréséhez, ugyanis, ha nem érünk előre egy megfelelő altesti beállításnál, az inkább váz, de sokkal valszínűbben stucni hosszprobléma lehet.

28872582_10214104061228043_5099218171492040704_o

A szakirodalom és a kerékpáros társadalom is megosztott, hogy hol is kell lenni vízszintes hajtókar esetén a térdünknek és a térdizület pontosan melyik részéhez is mérjük. Én azt javaslom, hogy a sípcsontunk tetején lévő buci legyen valahol a pedáltengelyből felfelé húzott vonal közelében és inkább egyénileg jöjjünk rá, hogy hol nem tapasztalunk esetleges fájdalmat a túl előre vagy túl hátra állított nyereg miatt.

Ha ez a rész viszonylag patent, tehát nem érzünk diszkomfortot és a vázunk mérete jó, netalán van állítási lehetőségünk hézagolókkal a stucnin, lényegében a célegyenesbe érkeztünk. Fontos, országúti kerékpárról van szó, itt a handlebar drop, vagyis a kormány és a nyereg szintje között egy negatív számnak kell lenni (természetesen egészségügyi megfontolások játszanak), amely egyéni ismérvek alapján sokféle lehet, de 5-12 centi között oszlott meg a sokaság többsége egy korábbi posztban, amit én is elfogadhatónak tartok.

28958403_10214104102469074_9062696520037433344_o 

A magasság pontos beállítását először szintén ne tudományosan közelítsük meg, hanem én úgy szoktam, hogy különféle watt-tartományokban tekerek és figyelek arra, hogy a testem, főleg a lábam közti lágy részek hogy reagálnak. Emellett a nyak, és a vállak reakciói is mérvadóak. Ha egy hosszabb SST etap során az fv karokon is már távolinak érezzük a pozíciót, extra hézagolás, vagy más méretű stucni jöhet szóba. A lényeg, hogy egy olyan beállítást érjünk el, ahol bizony a dropokon is tudunk kényelmesen tekerni és paszírozni a wattokat, hiszen amennyiben síkon megyünk, vagy betámadjuk a bandát a falutáblás sprintben a legaeróbb pozíció elérése legyen a célunk.

29026121_10214104031747306_7266886310357368832_o

Másik fontos dolog, amit biztosan elmondanak a profi fitterek is. Ez a törzsizomzat erősítése, illetve a nyújtás, lazítás fontossága. Ugyanis, ha Bringás 23. József még meg is kapja az abszolút jó beállítást, amennyiben a teste sokkal inkább az ES közvetítés közbeni fotelos pizzaevéshez volt évekig szocializálva, elsőre kínszenvedésnek fog tűnni az anatómiailag igenis indokolt pozíció.

Amennyiben van iOS eszközünk és szeretnénk tudományosan is becsülni különösen ajánlott a cikk képeiben látható bikefastfit.com -on elérhető hasonló nevű app, amellyel már a megfelelő szögeket is kimérhetjük. Ehhez teszek be egy újabb képet is. Fontos ezek is csak ajánlott szögek, a tartományok külső szélein is lehet komfortos a tekerésünk, hiszen minden test, minden anatómia más, de ha beletrafálunk akkor nem tudunk hibázni.

Ha esetleg nem érezzük magunkat igazán “nyeregben”, ne csüggedjünk. Amennyiben változtatunk azt mindig csak kis lépésekben tegyük és ne hamarkodjuk el a dolgot, ne ugráljunk egyik szélsőségből a másikba, hagyjunk tesztidőszakot az új beállításoknak. Emellett javaslom a Core & Abs Play Storeból elérhető ingyenes applikáció Complex Core programját, amely napi 5 percnyi edzéssel is 1-2 éves időtávon lelkes hobbistákat is Everesting képes tartó/törzsizomzat kifejlesztéséhez segíthet hozzá [tapasztalat ;)].

A megfelelő pozíciót ne csak teljesítményünk növelése érdekében próbáljuk elsajátítani, hanem a sérülések és a későbbi izületi, vázrendszeri problémák elkerülése végett is. Lehet az apró, pici fájdalmak, amiknek most nem tulajdonítunk kellő figyelmet évek és évtizedek alatt komoly problémákká fejlődnek.

A képek elkészítésében és a tanácsok megfogalmazásában hatalmas köszönettel tartozom Zsolt Zorgel kollégánknak, aki nélkül ez a poszt és a bikefastfit.com-os képek nem jöhettek volna létre.

Ne feledjétek a Dekás sisak a szegény ember POC Ventralja, viseljük mindig, hiszen a fejünket még gekkólábgénekkel sem lehet újranöveszteni. Ohh and I almost forgot, just push that goddamn pedal!

Ha tetszett az írás és nem szeretnél lemaradni a jövőben sem a hasonlókról, itt tudod lájkolni a Facebook lapomat!

10 éve országútizom és bújom a főként angol, kisebbrészt német forrásokat, fórumokat, FB-csoportokat. A bikefittel kapcsolatban tudományos, elismert végzettségem nincs ugyan, de egy vEverestinggel és egy Everestinggel a zsebemben úgy gondoltam megosztom a tippjeimet, amik nekem beváltak. Természetesen a cikk nem teljes, hiszen ez egy villámposzt. Steve Hogg oldalán a stoplik mellett csupa jó dolgokról olvashattok és a GCN, Cyclingweekly videóit a témában bátran kereshetitek a linkelteken kívül is.

süti beállítások módosítása