Maczkó Bandi Kerékpáros Blogja

Maczkó Bandi Kerékpáros Blogja

„Egy hét a görgőn” – KickR V5 tartós teszt

2021. május 06. - torma99

Néhány éve még kizártnak tartottam, hogy valaha egy KickR birtokosa legyek és láss csodát, az elmúlt hónapokban már több, mint 168 órát töltöttem el rajta. Ez már egy olyan időtáv, amely alatt a görgő minden rezdülése kiismerhető, a kezdeti lelkesedést követően, már az esetleges problémáknak is ki kell jönniük. Nagyon jó hír, hogy az elsöprő mennyiségű pozitívumot, csak néhány apróság árnyalja.

Apró nüánszok

20210329_103913-min.jpg

A görgő továbbra is bombabiztos, stabil, az összeszerelés minősége jeles. A csavarok rendben tartanak, nincs semmi meglazulva, nem lötyög semmi. Amire érdemes figyelnünk, hogy a KickR oldalsó karjain lévő „táncoló talpak” csavarja csere, vagy gyakori el, illetve előpakolás során nem lazult-e meg, mivel lötyögő támaszték esetén, nyeregből kiálló hegymenet, vagy sprint esetén vibrációt és ijesztő fémes kattogást hallhatunk és egyből számos rosszra – közép- vagy kormánycsapágy hibára – asszociálhatunk.

A másik, általam nem tapasztalt problémát a lánc feszítőt takaró műanyag burkolat esetleges deformációja okozhatja, amennyiben hozzáér a szíjhoz vagy a lendkerékhez és csúszó, súrlódó hangot hallat. A felfogatás elrendezéséből adódóan ez a lánctányér alján, a „görgő eleje” felé fordulhat elő. Amennyiben ilyen hangot hallunk érdemes a lendkereket lassan átforgatva ellenőrizni a burkolat pozícióját.

Szíjhajtás, ami bírja a strapát

A szíjhajtású görgőknél kardinális kérdés a szíj esetleges megnyúlása, élettartama. Az eddigi használat alapján nem tapasztaltam csúszást, sérülés nem érte a szíjat, a takaróburkolat eltávolítása után erről meg is győződtem, a szíj feszessége tökéletes. A szíj hátán lévő kopást a feszítőgörgővel való érintkezés okozza, amely teljesen természetes. A 168 óra használat után a szíj oldalán néhány helyen a fekete külső bevonat már enyhe kopásnak indult, de semmi olyan nem látszik, amely ne valószínűsítene még további sok száz órányi gondtalan használatot. A rejtett spindown lehetőségével három alkalommal kalibráltam a görgőt, ebből két esetben a görgő fékerejének beállítási értéke 1.03 volt, míg egy esetben 1.04, ráadásul 1.03-1.04-1.03 leosztásban, így ebben az értékben sem tapasztaltam jelentős eltérést. (Ha neked ez az értéke nem ennyi, az nem jelent semmit, minden görgőnél más és más).

Ahogy azért a hajtás kopik, úgy a Trainerday applikáció folyamatosan jelzett Powermatch értékein keresztül látszik, hogy a hajtóművem spiderében lévő P2M Ngeco wattmérő és a KickR által mért értékek néhány wattal távolabbra kerülnek egymástól, főként a 300 wattot meghaladó részeken 3-5 perces intervallumokra számítva, ezt azonban inkább a láncnyúlásnak, illetve a kenőanyagok aktuális állapotának tudom be, jellemzően 1-2%-os értékekről beszélünk, amik elhanyagolhatónak tekinthetők (az összehasonlításokhoz ne felejtsük el a simító algoritmusokat mind a görgőn, mind az applikációkban kikapcsolni, de legalább azonos értékűre állítani).

Szuperapu mindenre figyel

Kisgyermekes apukaként amire még felhívnám a figyelmet, hogy 250-270 wattértékű vagy erősebb edzés a görgő dobját nagy mértékben felmelegíti, amely a kicsik érzékeny bőrét szó szerint megégetheti. Az edzés végeztével ezért vigyázzunk, hogy a kis kezek nehogy hozzáérhessenek.

Sunrace – teszi a dolgát

Újabb kellemes csalódás volt a görgőhöz járó Sunrace sor minősége. A váltási élmény az általam használt Sram Force 22 váltóval remek, még finombeállításra sincs szükség a görgő és a hátsó keréken lévő Sram PG-1170-es fogaskoszorúhoz képest. Ezzel annyira meg vagyok elégedve, hogy a kinti tekerésekhez is beszereztem egy Sunrace sort.

Használat közben

A külső és technikai részletek után a Zwift, RGT és Trainerday appokban történő használat során sem tapasztaltam a görgő működésével kapcsolatos anomáliákat. Mivel a KickR valódi lendkerékkel rendelkezik, ezért annak belendítése a szoftverek és az adott edzésprogram, vagy free ride kiindulópont szemszögéből egy virtuális megoldáshoz képest nagyobb energiát igényel, ezért én jellemzően az első néhány pedálfordulatot a kistányéron teszem meg, majd innen váltok fel az ovális nagytányérra. (Wattmérő és a görgő összehasonlításához végig kistányéros hajtás ajánlott a legpontosabb eredmény eléréséhez).

A különböző ellenállási szinteket a KickR megfelelő ütemezéssel állítja, a többi gyártó görgőihez hasonlóan az erős intervallumok és all out sprintek esetén tapasztalható egy leheletnyi spét, emellett szoftvere válogatja, hogy külső wattmérő esetén a powermatch, tehát a wattmérőhöz állított, a görgőn mért adatoktól függetlenített ellenállás során ez az eltolt reakció mekkora mértékű. Zwift és RGT esetén valamivel kisebb, míg a Trainerday esetén valamivel nagyobb. Ugyanakkor ezzel nem fogunk veszíteni semmit, mert ha 1 másodperccel késik a kezdő reakció, úgy az intervallumok végén is van további 1 másodpercünk, hogy a pedálokat passzírozzuk.

Lendkerék - a valódi vas az igazi

A valódi lendkerék nagyon sokat segít a kinti kerékpározási élmény visszaadásához, korábbi Elite vagy Tacx görgőimhez viszonyítva főként az RGT fejlett bolyozó és kanyarodási fizikájánál itt érzem leginkább, hogy egy valóságosabb élményt ad vissza a görgő a gyakori szabadonfutózásból történő ismételt erőkifejtések esetén. A lendkereket jól belendítve bátor kerekesek a leesett zselészacskók, vagy távirányító után le is ugorhatnak és néhány másodperccel később felpattanva szinte szó szerint ugyanott folytathatják a tekerést, ahol abbahagyták.

Power Smoothing

A Wahoo a KickR szoftverének programozásakor úgy döntött a felhasználók legtöbbjének szemét jó, ha jótékony homály fedi, ezért a teljesítményértékeket a görgő alapból extrém módon simítja, elemző programokban visszanézve úgy tűnik, mintha tűpontosan ott tartanánk ugyanazon a watton erőkifejtésünket, ami természetesen lehetetlen. Én javaslom, hogy mind a görgő, mind a használt szoftver oldaláról ezeket az opciókat kapcsoljuk ki, ne ringassuk hamis tévhitekbe magunkat.

Firmware

Szoftveres oldalon örök téma a firmware frissítés kérdése. Az okostelefonok és más okos eszközök megjelenése óta félember az, aki nem frissítgeti orrba szájba az eszközt vezérlő programot. Én a teszt és a teljes kép kedvéért végig frissítettem az összes verziót a kiadás óta és sem magával a letöltéssel és telepítéssel sem használat közben nem tapasztaltam glitcheket. Ugyanakkor a felhasználók egy részénél a BT FTMS protokollt végre bevezető, valamint az ANT+ FE-C vezérlést javító 4.2.X verziószámok free rideban okozhatnak gondot, miszerint a görgő BT kapcsolaton keresztül mégsem állítja a terepnek megfelelő ellenállást. Épp ezért szoktam azt javasolni, hogy amennyiben a mi felhasználási területünkhöz, a kapcsolt szoftverhez vagy applikációhoz egy adott verzió megfelelő, akkor ne frissítgessünk, csak a frissítés kedvéért. Természetesen a görgő ikonjára 10-szer rányomva az applikációban lehetőség van korábbi firmware visszatöltésére, de spóroljuk meg az extra köröket. Akkor telepítsünk, ha új, számunkra hasznos funkcióval bővül a vezérlő, netalán valami problémánk van.

Összegzés:

Végig olvasva az eddig leírtakat úgy tűnhet számodra, hogy nem egy dicshimnuszt olvasol, ugyanakkor fontosnak tartottam megjeleníteni azt a néhány aspektust, ami, mint minden terméknél a felhasználók egy csekély százalékát érintheti és jó, ha képben vagy róla. A görgő amúgy remek. Csak felkattintom a hosszabbítón a gombot, felülök és megyek. 168 óra azért nem kevés. Kilométert nem írok, mert ahány szoftver, ahány pálya, annyi volna. 5000 felett, a lánc most lesz cserés, amit a görgővel együtt raktam fel.