Maczkó Bandi Kerékpáros Blogja

Maczkó Bandi Kerékpáros Blogja

Campagnolo Super Record 2018 – eggyel nő a tét

2018. április 09. - torma99

A Campagnolo bejelentette a világ első 12 sebességes hajtását, a júniusban debütáló Super Record és Record szettek képében. Ahogy anno az Athena esetében, úgy most is ők vállalják magukra az úttörő szerepét a fokozatok számának növelésével.

Forrás: bikerumor.com

 

Hogy mivel jár ez? Még vékonyabb hézagolók és lánckerekek, maga a lánc is vékonyodik szépen tovább. Hogy ennek milyen hatása lesz az élettartamra? A Campa szerint hozni fogják a korábbi szettek szintjét, azonban jól emlékszünk, hogy a 9=>10 és még inkább a 10=>11 váltáskor, azért érezhető volt, hogy a korábbi élettartamokat az első alkatrészek nem bírták, néhány iterációnak el kellett telnie, amíg végülis nagyjából hasonló, de azért kevesebb kilométer ezekből ismét kihozható lett.

És mit kapunk cserébe? Kisebb ugrásokat a fogak között, tágabb spektrumban operáló fogaskoszorút a 11-29 és 11-32-es sorok megjelenésével, amelyet a klasszikus (53/39), a félkompakt (52/36) és a kompakt (50/34) hajtásunkhoz párosíthatunk. Továbbá 32 mm széles gumit préselhetünk a felnifékes változat patkói közé.

Az új fokozatkiosztás természetesen magával hozta a többi alkatrész áttervezését is. A fékváltókar picit “hegyesebbé” vált, amellyel némileg a váltókar erőkarja nőtt meg, ez könnyebb váltásban nyilvánulhat meg. A húzási arányok megváltoztak, így a rendszer a korábbi szettekkel értelemszerűen nem kompatibilis. Továbbra is lehetőségünk lesz viszont egyszerre akár 5 fokozatot leváltani a váltógombbal és nem kell lemondanunk a teljesen alapfelszereltségnek számító reach állításról sem.

Forrás: bikeradar.com

 

Az első váltó kapcsán érdemes észrevennünk, hogy az olasz mérnököket sem hagyta hidegen a Shimano előző iterációinak hosszabb karos átdobó-dizájnja, így egy hasonló megoldás köszön vissza az SR és R szetteken is. Az irány ezért valószínsíthetően a japán váltórendszer működése felé fog eltolódni, a korábbi pozitív váltási visszajelzések után az iparág minden szereplője a kisebb jelzést adó, finomabb működés felé mozdulhat el mechanikus fronton.

Forrás: bikeradar.com

 

 A hátsó váltó esetében itt is látható, az eséskori nagyobb túlélést biztosító hátranyújtott forma, amelyet azért az egyre nagyobb fogak megjelenése is indokol. Itt megmelíteném, hogy számomra óriási pozitívum a Potenza letisztultsága után a külsőben is megkomolyodó Super Recordot és Recordot látni. Bevallom és teljesen szubjektív leszek, a 10-12 évvel ezelőtti kocka-karbon díszítő réteg elhagyásával a Campa is otthagyja a számomra nagyon bazárinak ható, avíttas külsőségeket, ami miatt a képeket először meglátva bizony bátran emeltem meg a kalapom a dizájn csapat és a jóváhagyó vezetők munkája előtt.

Forrás: bikeradar.com

 

A hajtókar brutál merevségéről látatlanban nyilatkozhatunk és itt is a színárnyalat hasonló lehet a konkurencia termékeihez, ami elegáns és egyben félelmetes külsőt kölcsönöz a meghajtóegységnek.

A kezdetben csak mechanikus felnifékes variánsban elérhető szetthez később csatlakozik majd a hidrós tárcsafékes változat.

Az árlista kapcsán gondolom nem lepődünk meg semmin, hiszen tudjuk, a Campa olcsó sosem lesz. A Record szett tömör hajókarral, acéltestű középcsapival és USB-s, alacsonyabbra pozícionált csapágyakkal 1960 EUR, míg tárcsás változatban 2460 EUR lesz listaáron.

Super Record esetén a nagytesó üreges hajtókarjáért, a sok titánért, és CULT csapágyakért a BB-ben felnifékes változatban 2905 EUR-t, míg a tárcsás opcióért 3205 EUR-t kell leokéznunk a pinpadon.

Verdikt

Forrás: bikerumor.com

 

A Campa egy dizájnában letisztult, jó irányba induló, innovatív terméket tett le az asztalra, amely bár tömegesen sosem fog elterjedni, azonban egyértelműen rákényszeríti a versenytársakat, hogy ők is hozzák a 12 fokozatos szettjeiket.

Ez a technológia hosszútávon azonban leginkább a 1X-nek fog kedvezni, hiszen országúti elterjedés esetén megfelelő lánctányérral a 12 fokozatú hátsó sorok már őrült ugrások nélkül is biztosíthatják egy hétköznapi bringás első váltó nélküli fokozatkombinációit (persze alpesi mászások nélkül) és a minden körülmények közötti tekerés zavartalan örömét.

A cikk eredeti, néhol bővebb és kevesebb szubjektumot tartalmazó eredetijét angolul itt olvashatjátok a Bikeradar gondozásában.

blog.hubanner2
süti beállítások módosítása