Maczkó Bandi Kerékpáros Blogja

Maczkó Bandi Kerékpáros Blogja

Shimano 100-ik születésnap egy országúti meglepetéssel? Dura Ace R9200 latolgató

2020. november 30. - torma99

Ahogy a koronavírus járvány által fémjelzett 2020 napjai lassan leperegnek, úgy kerülünk egyre közelebb 2021 márciusához, amikor az utóbbi három évtizedben az országúti kerékpárok piacát apránként ledaráló Shimano 100-ik születésnapját ünnepli majd. Már idén beindult a nagy spekulálgatás, hogy vajon mi fog történni, mit lép majd a japán gyártó, hogy megörvendeztesse ügyfeleit, rajongóit? Tekintettel arra, hogy a születésnap egybeesik a vállalat csúcs hajtásláncának a Dura-Ace sorozatnak a megújításával, vajákosok, jövendőmondók, botcsinálta Nostradamusok hada igyekszik érdeklődésünket és kattintásainkat fokozva megjósolni, amit egyelőre az anyacég és a kereskedelmi láncának felsőbb polcain lévők tudhatnak csak.

shimanofkvpatent.jpg

A kerékpáros világsajtót és a hazai bringás oldalakat is bejárta egy már-már kinyilatkoztatásszerű hír, miszerint a következő Dura Ace 12 sebességes lesz, méghozzá részben vezeték nélküli konfigurációban. A fékváltókarok önálló áramforrással, sőt mi több a váltókar mozgásából energiát gerjesztő kicsi kütymürüttyökkel lesznek ellátva, míg a váltók továbbra is a „hagyományos” Di2 módon, vezetékkel kapcsolódnak majd a nyeregcsőben elhelyezett akkumulátorhoz. A legtöbb portál tényként mutatja be a fentieket, egy-két mértékadóbb médium azért feltételesen kezeli a pletykát. Nézzük meg azonban mi is, hogy mi tudható erről a kérdésről?

Elsőként szögezzük le, hogy a Shimano részéről bármilyen bejelentés, vagy megerősítés, még csak egy sem cáfolni, sem megerősíteni nem tudjuk nyilatkozat sem hangzott el a témában. A hír tulajdonképpen a Shimano korábban benyújtott szabadalmi kérelmeiből összefércelt anyag, amely már az adott időszakban, például a vezetéknélküli fékváltókarokról szóló rajz bemutatásakor is szárnyra kelt, viszont akkor valamiért nem szólt akkorát, mint most.

A kérdéskör első részét, a sebességfokozatok számát azonban viszonylag könnyen megtippelhetjük. A Campagnolo nyitásával, majd a Sram felzárkózásával lényegében a piac másik kettő, ugyanakkor sajnos csak kisebb együttes súllyal bíró tagja már 12 fokozatra kapcsolt oszágúton (is), így törvényszerű, hogy a japánok is kövessék a példát, hogy a feature harcban ők is nagy betűkkel rákanyaríthassák a sajátóanyagok borítóira és a termékek dobozaira a "12 speed" feliratot. Nincs ebben semmi újdonság, hiszen a HG szabadonfutóra szintén egy korábbi szabadalmi bejegyzés okán joggal remélhetjük, hogy még akár 14 sebességi fokozat is felapplikálhatóvá válik. Attól a körülménytől tekintsünk el, mely minden „sebességváltáskor” felmerül, hogy kinek, mire szükséges a 9-10-11-12 vagy még több fokozat, a növekedéskényszerben vergődő vállalatoknak, akárcsak a mobiltelefonok megapixelháborújában itt is tolni kell néha-néha az értékeken. A fokozat kérdés gyakorlatilag eldőlt, ebben szerintem senkinél sem lesz vita, hogy a 9200-as sorozatú Dura egy tucat lánckerékkel szerelt hátsó sorral fog érkezni. A fenti 14 sebis HG szabadalom pedig nagyon jó direkciót jelent arra a campagnoloi irányra, hogy a Srammal és az xDR szabadonfutóval ellentétben a kerékpáros társadalom jó részének nem kell eldobnia, majd berendelni szeretett kerékszettjéhez, görgőjéhez az új szabadonfutót, remélhetőleg maradni fogunk a HG freehub keretein belül.

A vezeték nélküli fékváltókarok kérdése már jóval árnyaltabb. A szabadalmi bejegyzés nagyon előre mutató, amolyan én találtam ki a fékváltókart stílusú, ugyanakkor egy, a jelenlegi mechanikus karok bonyolultságával összemérhető, talán még azt is meghaladó eszközt sejtet. A tervezésének indoka valószínűleg nemcsak a környezetvédelem, hanem a Sram egyik, a fékváltókarok áramellátására vonatkozó szabadalmának kivédése lehet, amely megakadályozhatja, hogy az amerikai gyártóhoz hasonlóan egy egyszerű, ámde így is tartós CR2032-es gombelemről kapja a kar a „naftát".

Országútisként, és kütyüfanatikusként borzasztóan várnám egy ilyen megoldás megjelenését, de sötét felhőként számomra ott tornyosul a bonyolultság miatti esetleges extra költségek megjelenése. Vegyük ugyanis figyelembe, hogy az Ultegra és Dura-Ace sorozatok legtöbb eleme ugyanazokon a gyártósorokon készül, így a jövőben esetlegesen lecsorgó technológia, amennyiben költségnövekedést okoz, a vállalat fejőstehén pénznyomdájának, az Ultegrának a jövedelmezőségén ronthat majd. Ahogy a Sram is már hosszú ideje, a Shimano és a Campa is rendszerben gondolkozik, így mára eljutottunk arra a szintre, hogy egy vakteszten a 105-Ultegra-Dura-Ace trió bármelyik tagjára ülnénk fel, hasonlóan magas színvonalú pontos váltást és tartósságot kapunk szinte nüansznyi különbségekkel. Egy csúcson bevezetett megoldásnak ezért még csirájában, a "rajság van meg pénz" kategóriában is mutatnia kell, hogy lecsorgathatóvá válik az alacsonyabb szintekre egyszer. Bár én kételkedem, de ne csüggedjünk, bízzunk benne, hogy visszatér a Shimano régi fénye, amit például az első önálló wattmérőjük, illetve ha emlékszünk a kissé botrányos kezelőfelületű, majd teljesen magára hagyott userbázisú akciókamerájuk okozott.

Nem mehetünk el azonban amellett sem, hogy szép-szép dolog a 100-ik születésnap, de a piac egyértelmű és megkérdőjelezhetetlen vezetőjeként, vajon szükséges-e, hogy a 12 fokozatra való átlépés mellett, ebben az iterációban vállalja be a vezetéknélküli váltást a japán óriás. Az OEM piac királya, a világ bármely szegletében a kikezdhetetlen No. 1. hajtáslánc-szállító? Ebbe a helyzetébe egy kicsit talán bele is kényelmesedve a Shimano vezetői, főleg egy körvonalazódó gazdasági válság első taktusában folytathatják az utóbbi évek konzervatív politikáját a kiegészítők terén bevállalt kockázatokkal és botlásokkal, így a fő termékcsoportnál lehozhatják a frissítést a vezetékes megoldással. Lényegében a különbség egy junction box, egy rádiós egység és néhány kábel a két elgondolás között, a fékváltókar bonyolultságát nem számítva. Ha pedig nagyon akarunk hinni a vezetéknélküliségben miért nem azt feltételezzük, hogy a Sram mellett ők is elő tudnak állni egy olyan megoldással, amely a konkurencia szellemi tulajdonát nem sérti, de egy sima gombelem, mikrokapcsoló, rádiós egység trióval abszolválják nagyvonalakban a dolgokat?

Hogy csavarjunk még egyet a képleten én azt gondolom, hogy a 9200 mindenképp egy szélsőséges stáció lesz. Szélsőséges abban az esetben, hogy én jóval nagyobb esélyt adok egy “csalódás” vezetékes Di2 bemutatására és bátor lépésként a mechanikus szett elhagyására, mint egy forradalmibb fékváltókar bevezetésére. Ha viszont meghúzzák a váratlant korszakos, sokáig emlegetett terméket tehetnek le az asztalra. Sajnos csináljon bármit a SRAM vagy a Campa, hatalmas erőfölényével a Shimano úthengere dönt a komoly kérdésekben és irányokban (egyelőre).

105di2picture.jpg

Mechanika elhagyása. Nem kell egy bekezdéssel sem tovább menni, hogy megjegyezzem bár a Di2 egyre nagyobb és nagyobb szeletet hasít ki a Shimano bevételi tortájából a legutóbbi időkig még mindig a mechanikus Ultegra volt a japánok dollárbébije, így sokkal inkább mondhatjuk, hogy a jövőbeli fejlesztési irányokat a mechanikus szettek piaci teljesítménye határozza meg és nem valami felhasználokat elkényeztetni vágyó magasztos idea. Épp ezért nincs még mindig 105 Di2 sem, mivel azzal meg alulról nyírnák a mechanikus Ultegrát. A Durával ugyebár egy soron készülő Ultegra esetében, ha a Dura mechanikusa kiesik, márpedig ott látjuk, hogy épkézláb ember már mechanikusat nem vesz, csak ha fanatikus, az eladások 90+%-át generáló OEM piacon pedig lassan kb. zérus, vagy katalógus filler a mechanikus Dura opcióval árult kerékpárok listája, akkor a méretgazdaságosság csökkenésével a marzs ilyen szempontból is csökkenhet.

Megint más a helyzet, amit innen én nem látok, hogyha a 8050/70 szettek eladása már elérte azt a kritikus tömeget, amely mellett a 9100-as mechanikus és szép csendben lassan az OEM piacról a 8000/20 kivezetése megkezdődhet a következő években és lényegében a Sramhoz hasonlóan lemenő jelleggel végre elindul az elektromos szettek falutáblás sprinter józsik felé történő lecsorgása is.

Végszóként én óvatosságra intek a nagy reményekkel kapcsolatban, ugyanakkor azok akik az országúton is 12 sebességre vágynak megnyugodhatnak. A Shimano jövőre a legnagyobb valószínűséggel bemutat számukra egy új Durát. A konzervatív, fontolva haladásukról mindig is híres japánok, pedig szerintem fenntartják a számukra kedvező helyzetet és a 100-ik szülinapot egy atombiztos vezetékes, talán a szoftveres oldalon erősített szettel koronázzák meg és az “elérhetőbb” árú 700-800 EUR körül 105 Di2 szettet váróknak ismét fityiszt mutatva lépnek be az új évtizedbe.

Lapzárta után érkezett: Mi van akkor, ha megtartjuk a jelenlegi madzagos, egyszerű Di2 fékváltókarokat és a junction boxba építünk be egy vezetéknélküli adatátviteli modult, amely a már kapható BT modulon keresztül kapcsolódik a hajtáshoz és az "agytröszt" akkumulátorhoz. Ezt se zárjuk ki.

süti beállítások módosítása