Maczkó Bandi Kerékpáros Blogja

Maczkó Bandi Kerékpáros Blogja

Smart bike – otthoni kerékpározás, “okos szobabiciklin” – egyelőre csak erős idegzetűeknek?

2020. június 07. - torma99

Az utóbbi két évtizedben a kerékpározás hatalmas átalakuláson ment keresztül. A szénszálas kompozit anyagok megjelenése, a meghajtás és a váltórendszerek egyre kifinomultabb technológiája, a (sport)-táplálkozástudomány öles léptei nemcsak a hivatásos sportolók, de a széles tömegek számára is könnyebbé, szerethetőbbé, hatékonyabbá tették a kerékpározást.

stages_bike_9.jpg

Ebbe a sorba illeszthetjük be a mára teljesen általánossá és elfogadottá vált otthoni edzéslehetőségek megjelenését is, amelyet a hőskorban a szabadgörgők, majd a fix, hátsó kereket befogó, később ezt mellőző direct drive-os megoldások tettek lehetővé, és jelenleg a gyártók fejlesztési irányai jól kódolhatóan a smart bikekokkal koronáznak meg.

 Smart bike – az “okos szobabicikli”

Ha ránézünk a smart bike-ok felépítésére, a laikusoknak a különféle áruházakban kínált szobabiciklik jutnak eszünkbe, amelyet a többség hirtelen felindulásból megvásárol, majd legtöbbjük ruhaszárítóként, helykitöltő szobadíszként végzi. A témában picit jártasabbak az edzőtermekben alkalmazott spinning gépekre asszociálnak egy-egy sziluett megpillantásakor.

Lényegében mindkét megfigyelőnek igaza lehet, hiszen a smart bike jellemzően egy olyan spinning kerékpár, amelynél már előtérbe került a(z egészen) pontos kifejtett teljesítményt rögzítő wattmérők alkalmazása. Emellett ezen eszközök alkalmasak arra is, hogy számítógéppel, telefonnal, tablettel összekötve, a sok millió felhasználó által már hosszú ideje élvezett virtuális világokban (Zwift, Road Grand Tours, Sufferfest, Rouvy, Fulgaz, stb.) tekerhessünk. Valamint a nappalinkban élvezhessük – rossz idő, kerékpározásnak nem megfelelő napszak (sötétedés), vagy csak családunk közelségében tudva magunkat – a “kerékpározás” örömeit.

 Nagy előny, hogy az eszközt oly módon tudjuk teste szabni, hogy az teljesen megfeleljen utcai kerékpárunk minden méretének, így beállítás ügyileg szinte észre sem vesszük a változást. A nyerget is a számunka kényelmes típusra cserélhetjük, haladó felhasználók pedig ugyanezt megtehetik a kormánnyal is, ahol azért a vezérlés kapcsolóit és annak kábelezését is át kell szerelnünk.

 A gyártók az egyes termékek marketing anyagaiban felhívják a figyelmet arra, hogy ezeken könnyedén tekerhet akár az egész család is, a beállítások néhány kar, vagy gomb elforgatását követően könnyedén megváltoztathatók. A smart bike-ok tervezésénél figyelembe vették a zajhatások kiküszöbölését, így meghajtásuk halk, hiszen fémalkatrészek helyett szíjakat használnak.

 Robosztus felépítésűek, még komoly erőkifejtés esetén sem mozdulnak el helyükből és az amerikai Wahoo gyár terméke még a virtuális emelkedőket és lejtőket is képes szimulálni egy segédváz alkalmazásával, amely előre és hátra is dőlni képes a szoftverekben látott meredekségeknek megfelelően.

 Tizenkilencre lapot húzva a marketing brosúrák karbantartás-mentes működést, gondtalan használatot ígérnek.

Ha itthon szeretnénk ilyen eszközt vásárolni, akkor lényegében három smart bike közül választhatunk, amennyiben bevállaljuk a külföldről történő online rendelést. Ezeken kívül is léteznek még smart bikeok a piacon, de az értékesítési csatornák korlátozottsága miatt, a valóban rendelhetőkre érdemes szorítkozni.

 Stages Cycling – Smartbike SB20

A 2012-ben alapított cég az edzőtermi kerékpározás pontos teljesíménymérésének mezsgyéjén indulva, a wattmérő piac, és 2015-től gyártott spinning kerékpárjaikkal az edzőtermi gépek piacának is ismert szereplőjévé vált, így minden adott volt, hogy a két termékvonal egy eszközben történő egyesítésével a kor követelményeihez igazítva egy smart bike-ot hozzanak létre.

 Az SC3-as spinning kerékpárjuk alapjára készült így az SB20-as típus, amely egyfajta evolúciónak, a már meglévő tudásra való építkezésnek tekinthető. 70 kilogrammot éppen meghaladó tömegével tiszteletet parancsoló versenyző, amely 147 és 210 centiméteres magasság között biztosítja a megfelelő beállításokat. A népszerű szoftverekkel való kompatibilitást nem is kell említeni, a hajtómű tengelyének szélessége (Q-factor) lényegileg megegyezik egy országúti kerékpáréval, míg a hajtókar hossza 4 lépésben 167,5-175 mm között változtatható. Az árcédula forintra átszámolva 1 millió forint feletti, 2999 EUR, a hivatalos németországi lokációjú EU webshopjukban.

Tacx (Garmin) Neo Smart Bike

A holland családi cég (amelyet nemrégiben vásárolt fel az amerikai óriás a Garmin), amely kerékpáros kiegészítők gyártásával kezdte meg a működését az elsők között volt, ahol felismerték az interaktív (virtuális) edzőgörgőzésben rejlő óriási lehetőségeket és így vált a görgőpiac megkerülhetetlen játékosává. Az elektromágneses elven működő Neo fantázianevű okosgörgőjüket egy vázba becsempészve már készen is állt a smart bike. A „csomagot” kicsinosítva itt az eszköz egy kis kijelzővel is rendelkezik, amely lehetővé teszi a teljesen önálló, okoseszköz, sőt áram nélküli használatot is, emellett a gyártó a benti izzasztó edzések könnyebb elviselésére már a görgőre is szerelt két kisméretű ventillátort.

Érdekesség, hogy a Neo görgőből örökölt technológiának hála, amennyiben a használt szoftver lehetővé teszi, kockaköves út, hídpallók, vagy éppen murvás útburkolat szimulálására is képes az eszköz, emellett az egyes sebességfokozatok közötti (virtuális) váltás is meglepően hasonló a valós kerékpároknál tapasztalható visszajelzésekkel. Ára a három konkurens közül a „legolcsóbb”, a Rosebikes, német webshopban 2599 EUR.

 Wahoo KICKR Bike

 A szintén amerikai versenyző azzal vált híressé, hogy 2012-ben bejelentette, egy olyan edzőgörgő megalkotásán fáradozik, amelyhez az ANT+, vagy Bluetooth szabványon keresztül bárki szabadon kapcsolódhat, lásd bárki írhat egy szoftvert és irányíthatja vele a Wahoo görgőjét. Akkor a piac szereplői, mint a Tacx, vagy az olasz Elite, mind saját szoftverükön keresztül tették csak lehetővé a görgőik kezelését és még nem is igazán volt látható, hogy a Wahoo lépése valaha kifizetődő lesz. Jó dolog, hogy megspórolják a szoftver megírásának költségeit és azt majd valaki más elvégzi helyettük? Aztán jött a Zwift és a többi már történelem.

 A főleg angolszász területen népszerű KICKR görgő itt is jó alapot szolgáltatott, hogy egy vázra „ráakasztva” elkészülhessen a cég első smart bike-ja. A korábban az emelkedést szimuláló Climb kiegészítőjük esetében szerzett tapasztalat és technológia pedig egy segédváz alkalmazásával lehetővé tette, ahogyan fent is említettem, hogy a KICKR Bike szimulálhassa az emelkedőket és lejtőket így téve még realisztikusabbá a beltéri tekeréseket. Ennek azonban ára van, hiszen a piac legdrágább versenyzőjeként, itthoni ÁFA-val számolva 3700-3800 EUR-os szemöldökfelrántó árcédulával rendelkezik.

 A szemmel láthatóan nagy összegek kifizetését követően az ember elvárná, hogy az eszközök tökéletesen működjenek jó néhány évig, összhangban a reklámanyagokban, brosúrákban közöltekkel. A tapasztalt otthoni görgőzők azonban tudják, hogy a termékek első iterációi sokszor buta gyermekbetegségektől szenvednek, sőt adott esetben hosszú évek folyamatos termékfrissítései mellett sem lehet tőlük teljesen megszabadulni. Sajnos mindhárom gyártó esetén belefuthatunk néhány aknába.

Stages SB20

 Talán a koronavírus járvány hatása, hogy a már meglévő alapra épített smart bike minőségellenőrzése nem sikerült tökéletesre. Jelenleg két komoly és gyártói oldalról abszolút elkerülhető probléma azonosítható az első, Amerikában, illetve az Egyesült Királyságban forgalmazott sorozatnál. A smart bike vázának hegesztése számos egységnél nem sikerült tökéletesre, így a kormányt is tartó fém keret a vázban ferdén áll, így az embernek olyan érzése van, mintha egyik irányba picit kanyarodna. Másik probléma a lendkerék, illetve annak a csapágyazása, vagyis ennek hibája. A rendkívül halk görgő használata során bosszantó lehet a zaj, nem mellesleg egy hamar tönkre menő csapágy a lendkerék csapágyházát is károsíthatja, hogy csak a csere marad hátra. Apróbb, orvosolható, de szintén nem épp szívderítő probléma, a szíjhajtás borításának nem megfelelő felszerelése miatti nyüszögés, surlódás, kattogás, ezt a megfelelő nyomatékok és némi orosz QC alkalmazásával helyre lehet tenni.

Tacx Neo Smart Bike

Ezzel az egységgel megkapunk minden íncsiklandó képességet, ami már a Neo görgőt is fémjelezte, annak sajnos még mindig nem 100%-osan kiküszöbölt hibájával együtt. A meghajtásban szerepet játszó diszkre történő mágnesek felragasztása már 99,99%-os, de fórumokon még mindig van 1-1 példány, ahogy a rögzítés nem tökéletes, így az állandó mágnes leválva éktelen zajt csap és károsíthatja az elektromágneseket. A diszket tartó tengelyen lévő O-gyűrű elfáradása és az ezt követő csapágyhiba is előjöhet az eszköznél. Ezek a hibák jó esetben csak hosszú-hosszú használat során jelentkeznek, orvosolhatók. Van azonban olyan is, ami egyből szembe köszön a felhasználóval. A Tacx a szíjhajtással kapcsolatos tapasztalatait Flux nevű görgőjével szerezte, illetve joggal mondhatjuk, hogy a teljes tanácstalanságot és nemtörődömséget mutatta be ennek kapcsán. Ha a smart bike hajtását védő borítást leszereljük épp ugyanez köszön vissza nekünk. Könnyen úgy tűnhet, mintha az általuk használt CAD szoftverben a két tervrajzot egymásra helyezték volna, rajzoltak volna négy lábat, egy nyerget és egy kormányt és hopp, kész is lett a Chocapic helyett a Neo Smart Bike.

tacx_neo_sb.jpg

Ez a megoldás meglehetősen sok esetben jár a nem megfelelő feszítés miatt a szíj csúszásával, szakadásával, amely a konstrukcióból adódóan cserélhető ugyan, de végső megoldást a rosszul működő egységeknél nem fog jelenteni az ügyfelek számára. Az összeszerelés minőségét mutatja az is, hogy a jelentős mennyiségű műanyagot használó smart bike ezen darabjai könnyen törnek, recsegnek és ropognak. Cserélhetőek, de bosszantó és nem szükséges utánajárást és szomorúságot okoznak.

 Wahoo KICKR Bike

Az éves szinten eladott több tízezer KICKR görgő meghajtásának használata ellenére az ellenállást szabályozó „dob” esetén tapasztalható rendellenes működés, amely azzal jár, hogy egyszerűen nem lehet hajtani az eszközt, a hajtás „beáll” a dob nem forog, amennyiben erőltetjük valószínűleg halálra ítéljük a smart bike-unkat. Másik probléma a dőléshez kötődik. Az összeállításnál figyelnünk kell ugyanis, hogy a segédkeret semmi esetre se érintkezzen a padlóval, mivel úgy lett megszerkesztve, hogy az csak átadja a terhelést a háromágú lábnak, de közvetlenül nem viseli azt. Amennyiben erről elfelejtkezünk tönkre tehetjük a bike-ot. A lábak és a segédváz összeszerelése sem sikerül minden esetben, volt olyan felhasználó, aki 1-2 centis kilengést is tapasztalt jobbra és balra is, amely még egy pillekönnyű kerékpáros esetén is némi használat után egy kellemes balesettel zárulhat.

 A gyártók is felismerték, hogy az első gyermekbetegségekre lépniük kell és általában megértő, gyors és professzionális ügyfélszolgálataik segítségével igyekeznek orvosolni a hibákat. A legnagyobb példányszámban eladott Tacx esetén hibától és lokalizációtól függően viszonylag gyorsan kaphat cseremodellt az ember. Fontos azonban, hogy a cseredarab nem feltétlenül lesz új, hanem valaki más által visszaküldött és javított darabok is szép számmal kerülnek így újra felhasználókhoz. Amennyiben nem vagyunk szerencsések egy ördögi körbe kerülhetünk a folyamatosan és készségesen cserélt smart bike-okkal, amelyek mozgatása összerakása és szétszedése 50-60-70 kilós darabok esetében nem éppen könnyű. A Tacx-Garmin házasság is okoz gondokat, hiszen az ügyfélszolgálati teendőket már a „nagytestvér” intézi, amely azért a korábban a Tacx-hoz szokott felhasználók számára némi lassulással, kérdezősködéssel, idegeskedéssel járhat.

 A Stages a hegesztési hibára átmenetileg egy alátétet bocsát a felhasználó rendelkezésére, amely a hibát némileg korrigálja. A végső megoldásuk pedig a kormányt tartó elem állíthatóvá alakítása, ami lehetővé teszi az ügyfél számára, hogy ezt a hibát könnyen korrigálhassa. Ez szép, de nekem azzal az üzenettel jár, hogy a hegesztés sikerül, ahogy sikerül és kapsz egy állítható elemet, esetleges újabb hibaforrást, elégedj meg vele. A lendkerék esetén új alkatrészt küldenek és USA, UK, Németország területén biztosan van szakemberük aki cseréli. Kérdés, hogy Kelet-Európában ez hogyan kerül kivitelezésre, vagy marad a teljes visszaküldés? Ha a cseredarab sem jó, akkor új smart bike-ot kap a kedves vásárló.

Konklúzió

 Ennyi horror történet után joggal merül fel a kérdés, hogy nem fake newsról, lejáratósról van-e itt szó. Sajnos azt kell mondjuk, hogy nem. A néhány tucat vagy néhány száz fős tulajdonosi csoportokban még akkor is nagy a selejtek aránya, ha az összes csoporttagot egyben tulajdonosnak vesszük, ami nyilvánvalóan nem igaz (Tacx Neo Smart Bike esetén ez 8%). Természetesen, mint minden esetben itt is megbújhat egy csendes többség, akinél nem jelentkeznek a hibák és rendben működnek az egységek, ugyanakkor főként a Tacx problémái esetén én megint azt látom, hogy a konstrukcióba mélyen kódolva van a hiba lehetősége, annak bekövetkezése nem kérdés, csak annak időpontja.

 Jelenleg a helyzetet nem lehet másként értékelni, mint hardcore early adopterek canossa-járását, amelyet jó szívvel nem lehet ajánlani senkinek. A jó hír, hogy nyár van és őszig, télig, karácsonyig még sok száz-ezer példány kerül értékesítésre, amely tisztíthatja a piacot, árnyalhatja a képet. Ha nincs extrém helyhiányunk, vagy papír vékony falaink egy társasházban, netalán álmatlanságban szenvedő családtagjaink egyelőre nyugodtan megtarthatjuk még, vagy megvásárolhatjuk a kerékpárunk közreműködését igénylő edzőgörgőnket, a smart bikeok árának töredékéért, a gyártóknak pedig meghagyhatjuk az új termékkategória kapcsán a gyártási nehézségek kiküszöbölését.

süti beállítások módosítása