Maczkó Bandi Kerékpáros Blogja

Maczkó Bandi Kerékpáros Blogja

A váltórendszerek jövőjéről 2. - Shimano WI-Di2? Álom vagy valóság?

2018. március 21. - torma99

Második blogposztomban hosszan taglaltam a váltórendszerek jövőjére vonatkozó jóslataimat. Amelynek lényege szigorúan a közeljövőre vetítve a vezetéknélküli szettek piacán a SRAM egyeduralmát, a vezetékes piacon a Shimano hegemóniáját helyezte középpontba. Középtávon már valószínűsítettem, hogy a japánok a Di2-ra vonatkozó profitcélokat elérve, illetve a SRAM pozícióit betámadva nyitnak majd a vezetéknélküli váltás-technológia irányába. Majd 202X-ben. És minő fájdalom, hogy nemhogy csendben fejlesztenének, hanem kifejezetten lenyilatkozzák, hogy ááá a vezetéknélküli technológiában nincs annyi, hogy megmozduljunk érte…

Ma kinyitottam az internetet és meglepődve tapasztaltam, hogy a japán kategorikus tagadás falán, bizony átcsúszott egy szabadalmi bejegyzés, amely egy, mint látni fogjuk meglepően innovatív, immár a Shimanohoz méltó vezetéknélküli, ráadásul hidrós fékváltókar, szabadalmi oltalom alá történő helyezését jelzi előre. A témában Ben Delaney a Bikeradar és Cyclingnews oldalon írt cikke alapján az alábbiak tudhatók az általam egyelőre WI-Di2-nak [Wireless Di2] elnevezett egységről:

 A jelenlegi Di2 rendszerek jellemzője, hogy a mechanikus váltókarokban lévő, a bowden felcsévélését és visszaengedését lehetővé tevő karok helyett pusztán gombokat nyomogat az ember, amelyek csak távolról utánozzák a mechanikus elődök kezelési módszerét.

Ez a rendszer tökéletesen beleillik az egész Di2 koncepcióba, hiszen a nyeregcsőben, vagy épp a kulacstartó környékére szerelve egy, a rendszer igényeihez képest hatalmasra méretezett akkumulátor van egybekötve a karokkal és a váltókkal.

 

Az új szabadalomban viszont mit látunk? A japánok zseniális ötlettel álltak elő, viszont egyben a SRAM rendkívül egyszerű CR2032-es elemet igénylő módszeréhez képest jól elbonyolították azt.

 A fenti rajzon lényegében egy hidrós Dura-Ace váltókar látható, amelyen ismét teljes értékű váltást irányító karokkal rendelkezik. Ezek azonban nem egy bowden mozgatnak, hanem eltolásukkal egy gombot hoznak működésbe. Ugyancsak figyelmet érdemel, hogy a jelenlegi Di2 karokon megtalálható felső gomb a rajzról hiányzik.

 A leírásban szépen kifejtésre is kerül, hogy egy fix, egy mozgó rész, egy elektromos kapcsoló, vezeték nélküli kommunikációs egység, és egy áramforrás látható a képen. Emellett bár egy klasszikus fékváltókart látunk, a Shimano szerint a részegységek felszerelhetők lesznek egyenes kormányra, vagy könyöklőre is.

 Ezen kívül további érdekesség, hogy a vezeték nélküli egység a váltás mellett, teleszkóp, nyeregcső, vagy GPS fejegység vezérlésére is alkalmas.

És, hogy honnan nyer áramot a rendszer?

 Elsősorban természetesen egy elemből, azonban van itt még más is. A szabadalomban említést tesznek egy elektromos áramot termelő/előállító berendezésről is, amely nyomás, vagy rezgés útján állít elő energiát. Mégpedig oly módon, hogy vagy az egyik vagy amásik kart mozgatjuk.

 Példaként a piezo-eletromos egységeket említik. Tehát a konvektorokban, sütőkben, fali fűtők esetében használt gyújtást elősegítő egységek, általam csak szikráztatónak nevezett alkatrészek működési elve alapján tervezhetik működtetni a rendszert, amennyiben nem az akkumulátor/elem mellett döntenek. Ennek kétségtelen előnye, hogy nem merül le, környezetbarát, azonban a hosszútávú megbízhatósághoz megfelelően megtervezett és tartós anyagokból álló generátor-egység szükségeltetik.

 Ne feledjük a kar hidrós, viszonylag karcsú dizájn, szóval az egységnek valószínűleg nagyon kis helyen kell majd megfelelő mennyiségű áramot termelnie, amellyel működteti a kommunikációs egységet.

 

A szabadalom nem említi a kommunikációs csatornát, azonban biztosra vehetjük, hogy szabványos ANT+ vagy BTLE (nézzük meg a Shimano wattmérőjét például, szóval tuti, hogy ANT+ lesz) kommunikációra számíthatunk, bármennyire is bizonytalan ebben a kérdésben a cikk írója.

 Egy újabb gimmick, hogy a karra LED villogó, sőt akár apró vibramotor is felszerelésre kerülhet, amellyel számos jó, vagy kevésbé hasznos funkciót lehet a karokba vinni (Navigáció, arra fordulj amerre rezeg, váltást elősegítő rezgés, a fényekkel HR, vagy Watt zónák jelzése stb.) Ebben az esetben viszont egy komoly elemre, vagy kis akkumulátorra kell számítanunk.

 Dan hiába kereste meg a Shimanot, nem nyilatkoztak neki bővebben, de miért is tették volna? Hiszen alig több mint egy éve még mindent tagadtak.

 Küszöbön a wireless forradalom?

 Lassan válts, tovább érsz! (Összegzés)

 A korábbi cikkemben foglalt állításokat továbbra is tartom és úgy vélem ebből az innovatívnak tűnő fejlesztésből a közeli jövőben (3-4 év) biztosan nem lesz piacérett tömegtermék. Úgy vélem, a Shimano boszorkánykonyhájában minden bizonnyal vizsgálják a kérdést, és tesztpéldányok is létezhetnek a karokból, sőt ezek szerint váltókból is, azonban a többféle elektromos “meghajtás” a kissé elnagyolt rajzok (a piezoelektromos egység nem jelenik meg képileg) arra utal, hogy ez a platform egy techdemo, egyfajta vízió csupán, amely a későbbi platformok alapjául fog szolgálni és valószínűleg a szabadalomban említett formában sosem fog piacra kerülni.

 Gondoljunk csak bele a Campa 2016-ban jegyeztetett be szabadalmat vezetéknélküli fékváltókarra és még se híre, se hamva a terméknek, és ne feledjük a Shimano már a 90-es évek közepén levédetett egy 14! sebességes fogaskoszorúra vonatkozó tervet. Amelyek megjelenése több száz a SRAM által láncokra vonatkozó szabadalommal együtt a fiókok mélyén hever.

 Kezeljük tehát helyén a hírt, viszont örüljünk, hiszen 5-6-8 év múlva már a Shimanósok is megszabadulhatnak majd a kábelektől. Most már csak a Campának kellene lépnie, illetve lélegzet visszafojtva várjuk, hogy a szektor úttörője, a SRAM mit lép majd erre a Pearl Harborhoz hasonlóan előre nem látott támadási kísérletre. (Force eTap, Red v2, villámadapterek a játékosegerekből a gyors váltásért, 1X eTap?)

Lassan indulnak a németalföldi klasszikus versenyek. Ne feledjétek, ha nem tudtok eljutni Roubaixba, sebaj, irány a Thököly út, vagy bármelyik tetszőleges kieső érdi utca! Tekerjük meg azt a ***** pedált!

 

Köszönöm, hogy elolvastad, amennyiben tetszett kérlek jobbra fent lájkold Maczkó Bandit a további cikkekért és mondd el véleményedet a Shimano szabadalmáról!

süti beállítások módosítása