Az utakon jártunkban-keltünkben gyakran lánccsörgést, hangos hajtást hallunk, amikor elkerülünk sporttársakat, valamint minket kerülnek el. Egy-egy kitérőben, megállóban, kiskocsmánál pedig extrém módon elkoszolódott, több hónapra, vagy akár évre visszamenőlegesen az út porát magába integrált hajtásokat láthatunk. Spray segítségével szétfújt kenőanyagot a váltón, a küllőkre kicsapódó szükségtelen olajat egyéb szennyeződéseket.
Mi a megoldás? Természetesen a megfelelő karbantartás. Talán a hangos vagy koszos hajtás az első, amely arra kényszerít minket, hogy rendesen belemerüljünk a kiegészítő tevékenységekbe és rendbetegyük magunkat.
Én most a hosszú ideje használt és bevált módszeremet és kenőanyagomat mutatom be.
Hozzávalók:
- Egy országúti kerékpár, koszos hajtásssal
- Imbuszkulcs, láncos kulcs, fogaskoszorú-leszedő szerszám, patentszem-bontó és/vagy összerakó szerszámok
- Muc Off C3 Ceramic Dry Lube
- Vödör
- Meleg víz
- Ultraderm/Euroderm
- Használt, de tiszta fogkefe
- Újságpapír
- Törlőrongy/Jó minőségű WC-papír (tényleg jó minőségű!)
- Hajszárító
- Vékony gumikesztyű, védőkesztyű
- (Önkínzatóknak hosszú, sütőbegyújtó gyufa)
Használat közben figyeljük a kerékpár hangjait, ha már 1-2 láncszemen kis nyikordulást érzünk, vagy esztétikai érzékünknek nem megfelelő a lánc, a lánctányér a fogas és a váltógörgők külleme, ne várjunk tovább, ideje a tisztításnak és újrakenésnek. Ezzel megőrizhetjük a hajtás tartósságát, megakadályozhatjuk a fogak elkopását és a láncunk idő előtti, gyors kinyúlását.
A váltót a kicsi-kicsi állásba állítsuk, hogy a túlzott rugóerőt kivegyük a rendszerből. Vegyük fel a kesztyűnket, hogy ne legyen olyan a kezünk. (Főként olaj alapú, nem biológiailag lebomló, rákkeltő (teflon) kenés esetén ajánlott).
Ezt követően keressük meg a patentszemet és a bontó szerszámunkkal szedjük szét. (Amennyiben 9-es vagy kevesebb fokozattal rendelkező rendszert használunk ez kézzel is menni fog.). Óvatosan vegyük le a láncot, vigyázzunk a vázunk fényezésére.
Vödrünkben már ott a langyoskás víz, a patentszemeket és a láncot is helyezzük bele. Fogkefénk sörtéit nedvesítsük meg és egy kis darabka Ultradermet nyomjunk bele. Ezt követően minden oldalról jól súroljuk át a láncot. Tekintettel arra, hogy az Ultraderm milyen jól leviszi az olajos szennyeződéseket a kezünkről, ha például autót szerelünk, ezt ugyanúgy a lánccal is meg fogja tenni. Néhányszor menjünk át a láncon és a patentszemeken is.
Amennyiben úgy ítéljük meg, a fogaskoszorúnkat is vegyük le (2-3 láncmosásonként) és ugyanígy alaposan tisztogassuk meg. Hasonlóan járhatunk el a lánctányérokkal is. Ha nem szeretnénk pl. a fogast levenni, egy gyufaszál köré helyezett vékonyabb ronggyal tisztogathatunk a szabadonfutón is. Ez azonban sosem hoz olyan jó eredményt és rendkívüli macerássága mellett időigényes is. Inkább szereljünk!
Amint végeztünk, úgy tiszta vízben azért öblítsük le az esetleges tisztítószer maradványait. Ezt követően hajszárítónkkal minden alkatrészt alaposan szárítsunk meg. Figyelem célszerű a komolyabb teljesítményű 2kW-os vagy inkább 2,5kW-os modelleket keresni, és egyben vigyázni, hogy a fémalkatrészek ne égessenek meg minket.
Ha készen vagyunk a szárítással, ellenőrizzük, hogy minden rendesen tiszta lett-e. A fogas és a lánctányérok esetén fokozottan ügyeljünk, hogy megfelelő oldallal rakjuk fel az alkatrészeket és ne feledjük nyomatékkulcsunkkal a megfelelő értékre belőni a rögzítő csavarok szorosságát sem. Ezt követően jöhet a lánc. A hátsó váltó kanalánál a kis láncvezető fém nyúlványokra legyünk figyelemmel és megfelelően vezessük el a teljesítményünket az aszfaltra vezető fémkígyót.
A patentszemet, pattintsuk össze, ellenőrizzük, hogy megfelelően fut-e a lánc és már lényegében félig készen vagyunk, jöhet a kenés.
Az első váltót váltsunk fel a nagy tányérra. (A felesleget innen könnyebben letöröljük majd.)
Rázzuk jól fel a Muc-Off flakonját, majd csavarjuk le a tetejét. Minden egyes láncszemre csöppentsünk. Se túl keveset, se túl sokat. A láncszemről az anyag ne folyjon le a szemek közé, de fedje el mindkét hézagot a szemnél, hogy lejusson a csapig. Fontos, hogy a váltó kanalából kijövő, a lánctányér alsó felével érintkező lánc tetejére helyezzük el a kenőanyagot. Célszerű a patentszemnél kezdeni, hiszen így, ha körbeérünk tudni fogjuk, hogy ténylegesen elvégeztük a munkát. Kenjünk, majd tekerjünk a hajtókaron.
Ha körbeértünk, tekerjük meg jó néhányszor a hajtást, hogy mindenhová eljusson a kenés. Miközben ezt a tevékenységet végezzük, rongyunkkal, vagy nagyon jó minőségű, tehát nem foszló WC-papírunkkal máris elkezdhetjük a hajtás elemeit megszabadítani a feleslegtől. A lánctányér és a váltógörgők se maradjanak ki. Fontos, hogy nem szükséges kenőanyagban tocsogó hajtás, hiszen az csak vonzza a koszt és értékes wattokat szív el a teljesítményünkből.
Ezzel nagyjából készen is vagyunk. Amennyiben biológiailag lebomló anyagot mostunk le a láncunkról, úgy a csatornába önthetjük a folyadékot. Viszont ha olaj, teflon, WD40, vagy egyéb okosságról van szó, úgy kezeljük veszélyes hulladékként, gyűjtsük össze és adjuk le a megfelelő helyen. Saját lakókörnyezetünket, de másét se szennyezzük vele!
És hogy miért a Muc-Off C3?
Sok éven keresztül próbálkoztam különféle láncolajokkal, vagy műszerolajjal a lánckenésre. Összességében elmondható róluk, hogy a koszt nagyon gyűjtik, és a teljesítményükkel sem voltam megelégedve. (A nagyon vékony műszerolaj néhány kilométerig hatékony lehet, hosszú távon, viszont ez az előnye válik a hátrányára.) A begyűjtött kosz miatt hamar “hangoskodtak”, hosszú használat során a fogakkal érintkező részeken, illetve a fogak környezetében, a jelenleginél korábban már jellegzetes kopásnyomokat tapasztaltam. A nedves párás körülményeket nem bírták olyan rosszul, de összességében úgy gondoltam, hogy van jobb.
A folyékon waxot is kipróbáltam, de itt mivel a flakonban lévő folyadék 95%-a hordozóanyag, egy megfelelő kezelés ár/érték aránya nem az igazi és közelében sincs mondjuk a Molten Speedwax által nyújtottaknak. Aki szeret főzöcskézni és kipróbálná a waxot, ebben a termékben nem csalódhat.
A Muc-Off C3 viszont egy meglehetősen jó kompromisszum árban, teljesítményben láncunk kenéséhez. A kezelése és a karbantartás a sima olajokhoz teljesen hasonló. Láncunkat kültéri használat esetén 300-400 kilométer között kell újrakennünk, illetve mosnunk, míg beltéri görgős használat esetén ez az érték csökkenhet, a helyiség méretéhez és a levegőztetéshez képest. (Az értékek természetesen jelentősen szórhatnak, én tisztább, jobb minőségű utakon tekerek, 99%-ban csontszáraz időben.)
Ugyanis amennyiben a Dry, tehát száraz időre való változatot használjuk ez a magas páratartalom hatására is távozik a láncról. Ezt ne hirtelen folyamatnak képzeljük el, hanem mikroszkopikus szinten. De egy 15 négyzetméteres szobában heti 3-4, 1 órás edzéssel a 300 alsóbb felén lesz szükség az újrakenésre, ha izzadósak vagyunk. Esőben, illetve eső után meg se próbáljunk vele kimenni. Néhány kilométer alatt a felverődő csapadék teljesen tisztára mossa a hajtást rontva az élettartamot, a váltást és persze jól hallhatóan kér majd minket a kerékpár, hogy ezt azért mégse folytassuk.
Jó hír, hogy esőben is használható változat is létezik, sokszor akcióban kettes csomagban is beszerezhető a termék.
Ne feledjük, bár sokszor azt mondjuk nem érdekelnek minket az apró nyereségek, az 1-2 watt, amit ezzel nyerhetünk, mégiscsak körhátszélben, a monszun előtt indulunk KOM vadászatra kedvenc Strava szegmensünkben. Tehát miért ne tartanánk igényt arra a pár wattra, ami a falutáblás sprint esetén centimétereket, egy fél órás időfutamszegmens alatt súlyos másodperceket jelenthet a korábbi legjobbunkhoz képest?