Maczkó Bandi Kerékpáros Blogja

Maczkó Bandi Kerékpáros Blogja

Lánc és hajtásmosás, kenés - Maczkó módra

2018. május 18. - torma99

Az utakon jártunkban-keltünkben gyakran lánccsörgést, hangos hajtást hallunk, amikor elkerülünk sporttársakat, valamint minket kerülnek el. Egy-egy kitérőben, megállóban, kiskocsmánál pedig extrém módon elkoszolódott, több hónapra, vagy akár évre visszamenőlegesen az út porát magába integrált hajtásokat láthatunk. Spray segítségével szétfújt kenőanyagot a váltón, a küllőkre kicsapódó szükségtelen olajat egyéb szennyeződéseket.

Mi a megoldás? Természetesen a megfelelő karbantartás. Talán a hangos vagy koszos hajtás az első, amely arra kényszerít minket, hogy rendesen belemerüljünk a kiegészítő tevékenységekbe és rendbetegyük magunkat.

Én most a hosszú ideje használt és bevált módszeremet és kenőanyagomat mutatom be.

Hozzávalók:

  • Egy országúti kerékpár, koszos hajtásssal
  • Imbuszkulcs, láncos kulcs, fogaskoszorú-leszedő szerszám, patentszem-bontó és/vagy összerakó szerszámok
  • Muc Off C3 Ceramic Dry Lube
  • Vödör
  • Meleg víz
  • Ultraderm/Euroderm
  • Használt, de tiszta fogkefe
  • Újságpapír
  • Törlőrongy/Jó minőségű WC-papír (tényleg jó minőségű!)
  • Hajszárító
  • Vékony gumikesztyű, védőkesztyű
  • (Önkínzatóknak hosszú, sütőbegyújtó gyufa)

Használat közben figyeljük a kerékpár hangjait, ha már 1-2 láncszemen kis nyikordulást érzünk, vagy esztétikai érzékünknek nem megfelelő a lánc, a lánctányér a fogas és a váltógörgők külleme, ne várjunk tovább, ideje a tisztításnak és újrakenésnek. Ezzel megőrizhetjük a hajtás tartósságát, megakadályozhatjuk a fogak elkopását és a láncunk idő előtti, gyors kinyúlását.

A váltót a kicsi-kicsi állásba állítsuk, hogy a túlzott rugóerőt kivegyük a rendszerből. Vegyük fel a kesztyűnket, hogy ne legyen olyan a kezünk. (Főként olaj alapú, nem biológiailag lebomló, rákkeltő (teflon) kenés esetén ajánlott). 

Ezt követően keressük meg a patentszemet és a bontó szerszámunkkal szedjük szét. (Amennyiben 9-es vagy kevesebb fokozattal rendelkező rendszert használunk ez kézzel is menni fog.). Óvatosan vegyük le a láncot, vigyázzunk a vázunk fényezésére.

IMG_20180427_173724

Vödrünkben már ott a langyoskás víz, a patentszemeket és a láncot is helyezzük bele. Fogkefénk sörtéit nedvesítsük meg és egy kis darabka Ultradermet nyomjunk bele. Ezt követően minden oldalról jól súroljuk át a láncot. Tekintettel arra, hogy az Ultraderm milyen jól leviszi az olajos szennyeződéseket a kezünkről, ha például autót szerelünk, ezt ugyanúgy a lánccal is meg fogja tenni. Néhányszor menjünk át a láncon és a patentszemeken is.

Amennyiben úgy ítéljük meg, a fogaskoszorúnkat is vegyük le (2-3 láncmosásonként) és ugyanígy alaposan tisztogassuk meg. Hasonlóan járhatunk el a lánctányérokkal is. Ha nem szeretnénk pl. a fogast levenni, egy gyufaszál köré helyezett vékonyabb ronggyal tisztogathatunk a szabadonfutón is. Ez azonban sosem hoz olyan jó eredményt és rendkívüli macerássága mellett időigényes is. Inkább szereljünk!


IMG_20180427_180053

Amint végeztünk, úgy tiszta vízben azért öblítsük le az esetleges tisztítószer maradványait. Ezt követően hajszárítónkkal minden alkatrészt alaposan szárítsunk meg. Figyelem célszerű a komolyabb teljesítményű 2kW-os vagy inkább 2,5kW-os modelleket keresni, és egyben vigyázni, hogy a fémalkatrészek ne égessenek meg minket.

Ha készen vagyunk a szárítással, ellenőrizzük, hogy minden rendesen tiszta lett-e. A fogas és a lánctányérok esetén fokozottan ügyeljünk, hogy megfelelő oldallal rakjuk fel az alkatrészeket és ne feledjük nyomatékkulcsunkkal a megfelelő értékre belőni a rögzítő csavarok szorosságát sem. Ezt követően jöhet a lánc. A hátsó váltó kanalánál a kis láncvezető fém nyúlványokra legyünk figyelemmel és megfelelően vezessük el a teljesítményünket az aszfaltra vezető fémkígyót. 

A patentszemet, pattintsuk össze, ellenőrizzük, hogy megfelelően fut-e a lánc és már lényegében félig készen vagyunk, jöhet a kenés.

Az első váltót váltsunk fel a nagy tányérra. (A felesleget innen könnyebben letöröljük majd.)

Rázzuk jól fel a Muc-Off flakonját, majd csavarjuk le a tetejét. Minden egyes láncszemre csöppentsünk. Se túl keveset, se túl sokat. A láncszemről az anyag ne folyjon le a szemek közé, de fedje el mindkét hézagot a szemnél, hogy lejusson a csapig. Fontos, hogy a váltó kanalából kijövő, a lánctányér alsó felével érintkező lánc tetejére helyezzük el a kenőanyagot. Célszerű a patentszemnél kezdeni, hiszen így, ha körbeérünk tudni fogjuk, hogy ténylegesen elvégeztük a munkát. Kenjünk, majd tekerjünk a hajtókaron.

Ha körbeértünk, tekerjük meg jó néhányszor a hajtást, hogy mindenhová eljusson a kenés. Miközben ezt a tevékenységet végezzük, rongyunkkal, vagy nagyon jó minőségű, tehát nem foszló WC-papírunkkal máris elkezdhetjük a hajtás elemeit megszabadítani a feleslegtől. A lánctányér és a váltógörgők se maradjanak ki. Fontos, hogy nem szükséges kenőanyagban tocsogó hajtás, hiszen az csak vonzza a koszt és értékes wattokat szív el a teljesítményünkből.

Ezzel nagyjából készen is vagyunk. Amennyiben biológiailag lebomló anyagot mostunk le a láncunkról, úgy a csatornába önthetjük a folyadékot. Viszont ha olaj, teflon, WD40, vagy egyéb okosságról van szó, úgy kezeljük veszélyes hulladékként, gyűjtsük össze és adjuk le a megfelelő helyen. Saját lakókörnyezetünket, de másét se szennyezzük vele!

És hogy miért a Muc-Off C3?

Sok éven keresztül próbálkoztam különféle láncolajokkal, vagy műszerolajjal a lánckenésre. Összességében elmondható róluk, hogy a koszt nagyon gyűjtik, és a teljesítményükkel sem voltam megelégedve. (A nagyon vékony műszerolaj néhány kilométerig hatékony lehet, hosszú távon, viszont ez az előnye válik a hátrányára.) A begyűjtött kosz miatt hamar “hangoskodtak”, hosszú használat során a fogakkal érintkező részeken, illetve a fogak környezetében, a jelenleginél korábban már jellegzetes kopásnyomokat tapasztaltam. A nedves párás körülményeket nem bírták olyan rosszul, de összességében úgy gondoltam, hogy van jobb.

A folyékon waxot is kipróbáltam, de itt mivel a flakonban lévő folyadék 95%-a hordozóanyag, egy megfelelő kezelés ár/érték aránya nem az igazi és közelében sincs mondjuk a Molten Speedwax által nyújtottaknak. Aki szeret főzöcskézni és kipróbálná a waxot, ebben a termékben nem csalódhat.

A Muc-Off C3 viszont egy meglehetősen jó kompromisszum árban, teljesítményben láncunk kenéséhez. A kezelése és a karbantartás a sima olajokhoz teljesen hasonló. Láncunkat kültéri használat esetén 300-400 kilométer között kell újrakennünk, illetve mosnunk, míg beltéri görgős használat esetén ez az érték csökkenhet, a helyiség méretéhez és a levegőztetéshez képest. (Az értékek természetesen jelentősen szórhatnak, én tisztább, jobb minőségű utakon tekerek, 99%-ban csontszáraz időben.)


IMG_20171205_194930

Ugyanis amennyiben a Dry, tehát száraz időre való változatot használjuk ez a magas páratartalom hatására is távozik a láncról. Ezt ne hirtelen folyamatnak képzeljük el, hanem mikroszkopikus szinten. De egy 15 négyzetméteres szobában heti 3-4, 1 órás edzéssel a 300 alsóbb felén lesz szükség az újrakenésre, ha izzadósak vagyunk. Esőben, illetve eső után meg se próbáljunk vele kimenni. Néhány kilométer alatt a felverődő csapadék teljesen tisztára mossa a hajtást rontva az élettartamot, a váltást és persze jól hallhatóan kér majd minket a kerékpár, hogy ezt azért mégse folytassuk.

Jó hír, hogy esőben is használható változat is létezik, sokszor akcióban kettes csomagban is beszerezhető a termék.

Ne feledjük, bár sokszor azt mondjuk nem érdekelnek minket az apró nyereségek, az 1-2 watt, amit ezzel nyerhetünk, mégiscsak körhátszélben, a monszun előtt indulunk KOM vadászatra kedvenc Strava szegmensünkben. Tehát miért ne tartanánk igényt arra a pár wattra, ami a falutáblás sprint esetén centimétereket, egy fél órás időfutamszegmens alatt súlyos másodperceket jelenthet a korábbi legjobbunkhoz képest?

blog.hubanner2
süti beállítások módosítása