Maczkó Bandi Kerékpáros Blogja

Maczkó Bandi Kerékpáros Blogja

Szakszerűen (kendőzetlenül) az ISM nyergekről

2018. május 04. - torma99

A Bikefit sorozat második részében már utaltam rá, milyen fontos a nyereg pozíciója, sőt emellett a nyereg helyes megválasztása. Nemcsak egy márkában, vagy színben kell az embernek gondolkodnia (sőt ezt a két tulajdonságot érdemes a legvégére hagyni) hanem a felhasználási területben, a szélességben, az egyéni biomechanika lehetőségeiben is.

Ennek kapcsán szeretném bemutatni legfrissebb tapasztalataimat a sokszor emlegetett, de magyar nyelven még kevés forrással rendelkező ISM nyergekről. Ezek közül az Attack (PN) és három PL (Breakaway) nyereg járt nálam az utóbbi két (három) hónapban, így az írás az ez idő alatt összegyűlt információkat tartalmazza. Nem dicshimnusz, nem fizetett hirdetés, lesz jó és a végén rossz is.

A nyeregvásárlás iránti kutatásomat a nyergek Szent Gráljának megtalálása iránti vágyam indukálta. Az év nagy részében a nappaliban görgőzöm, azonban a meleg, késő tavaszi, nyári és kora őszi időszakban én is az országutat részesítem előnyben és kint falom a kilométereket.

Általános érvényű megállapítás, hogy a benti tekeréskor, főleg intervallumedzés esetén a legtöbbször kint problémamentesnek érzett nyereg az embert nyomni kezdi. A statikus pozíció, az úthibák, kereszteződések, kormánymozdulatok, emelkedők és lejtők hiánya, egy adott pozícióba rögzít minket és ebből fakadóan testünk és a nyereg érintkezési pontjait átlagosan jobban terheljük, mint a kinti apró, „mikromozgások” okozta elmozdulások elosztó hatásával kicsit csillapítva. Ugyancsak előfordul, hogy a görgőnkön a vízszinteshez képest eltérő szögben áll a kerékpár, ami bizony a kintre belőtt nyeregpozíciót teljesen rossz irányba viszi el. Ha érzékenyek vagyunk 0,5-1 fokos eltérésekre is érdemes utánamérni, hogy minden rendben van-e bent is. (Bár 15-16-17 órát is tudtam folyamatosan tekerni a görgőn is, ahogy kint is, minimális bőrpírral a kontatkpontokon, hiszek abban, hogy ezt még tovább lehet javítani.)

Lássuk tehát az ISM miben más, mint a többiek. Ránézésre egy nagyon furcsa formával találjuk szembe magunkat. Ezt egyrészt az UCI minimum hosszra vonatkozó szabálya ihlette (minimum 240 mm-es hosszúság), másrészt a sajátos koncepció lényege miatti stabilitás szükségessége. A nyereg standard, klasszikus 275 milliméter hosszú, azonban a vége csak a struktúra erősítése, és az állíthatóság szempontjából érdekes, nyugodtan rátehetjük a három középső ujjunk, hogy megnézzük a nyereg végétől számítva mekkora részen nem fogunk ülni egy pillanatot sem.

Ugyanis az ISM tervezésénél azt az elsődleges koncepciót tartották szem előtt, hogy a lágy részeink semmiképp se érintkezzenek a nyereggel. Ez két dolgot jelent. Helyes beállítás esetén a nyereg első felén kell, hogy helyet foglaljunk. A „csomagunk” szinte kizárólag a levegőben lóg, míg a másik szempont mentén a testtömegünk jelentős részét nem (csak) az ülőcsontunk viseli, hanem abban részt vesz a szeméremcsontunk is. Inkább úgy fogalmazok, hogy a teherviselés dandárját már a szeméremcsont és az ülőcsont találkozása, illetve előbbi csont alsóbb, ülőcsonthoz közel első része viseli.

Hogy lefordítsuk ezt magyarra, a nyereg lapos tervezéséből is következik, de a fenti tudományos leírás is megerősíti, hogy az ISM PN és PL sorozatát agresszív beállításokra tervezték. Mit jelent ez? Hogy szinte bizonyos, hogy az eredeti beállításaink nem lesznek megfelelőek ehhez a nyereghez.

Első és legfontosabb, hogy a nyerget jóval hátrább kell tenni egy hagyományos nyereghez képest. Ezt úgy képzeljük el, hogy nagyjából, ahol az ISM-en az elülső „szarvacskák” elválnak a nyereg testétől egy hagyományos nyergen abban a pozícióban ülünk. Az ISM-ről „hiányzik” a klasszikus nyeregnek az eleje. Emellett fontos, hogy tudjuk előre fordítani a medencénket hiszen, ha húzunk egy egyenest a vállunkból az ülőcsontunk felé, akkor ez a vízszintessel maximum 45 fokos, vagy modelltől függően (PN) akár kisebb szöget is kell, hogy bezárjon annak érdekében, hogy a megfelelő csontozat érintkezzen a nyereggel.

Ez azért is fontos, mert az előre dőléssel nagyobb felületen oszlatjuk el a súlyunkat, illetve máshogy nem is igazán tudunk ezeken hosszabb távon megülni, hiszen a PN 120 mm, míg a PL 135 mm széles, ami a szűkebb oldalán van a klasszikus 130-14X-15X mm mentén tervezett és gyártott nyergeknek.

A helyes üléspozíciót (előre-hátra) a testünk nagyon hamar megtalálja, mint a többi nyergen. Egy hozzávetőleges beállítás után rövid próbatekerésekkel már orientálni is fog minket, hogy előre, avagy hátra kell tenni még egy kicsit a nyerget. A PL változatoknál az első nyúlványokon egy kis „dombocska” látható és érezhető. Körülbelül erre kell felfektetnünk a szeméremcsontunkat (PN-nél szinte teljesen elöl üljünk) az ideális pozícióért. Jó hír azoknak akik nem szeretik mondjuk az SMP-k egy pozíciós formáját, hogy itt két pozíciót is tudunk használni. Én erősebb intervallumok esetén kicsit előrecsúszok a szarvacskákon, míg mászás esetén egy icipicit hátra, attól függően, hogy a dropon, vagy a karokon és a kormányon van a kezem.

Ugyancsak jó lakmuszpapír, amennyiben combunk hozzádörzsölődik a szarvakhoz. Ekkor egyszerűen túl hátul ülünk a nyeregben és mindenképpen szükséges a magasság csökkentése és/vagy a nyereg további hátratolása. Személyesen én egy rendkívül combdörzsölős anatómiával rendelkezem, a farmerjaimat rendszeresen kikoptatom a csomag alatt, mégis sikerült megtalálni az ideális pozíciót, ahol a combjaim az SMP, vagy Selle SLR-nél is kevésbé érnek hozzá a nyereghez.

A magasság kérdéskörére a horizontális pozíció megtalálása után térjünk rá. Természetesen az alap magasság belövése fontos, de a végső millimétereknél azt is vegyük figyelembe, ha túl nagy nyomást érzünk az előre dőlés esetén, egy kis csökkentéssel megpróbálhatjuk ezt ellensúlyozni. Amennyiben eddig túl konzervatív beállításaink voltak, a nyergünk egy vonalban volt, vagy akár még alatta a kormánynak, meg se próbáljuk ezt a nyerget/márkát. Ilyen esetben előfordulhat, hogy urasan, de egy országúti nyereg tervezését figyelembe véve szinte kizárólag az ülőcsontjainkon és/vagy a lágy részeinken ültünk, így ez a nyereg is fájni fog, csak éppen kicsit máshol. Az ülőcsontok oldalán, és persze azért a lágy részeken továbbra is. Ebben az esetben a túrásabb, komfortosabb nyereg mellett testünk fejlesztésére is kell időt fordítanunk. A nagyon tömör párnázás miatt vegyük figyelembe, hogy az ajánlott magasság belővése pontos legyen. Ne számoljunk bele 0,5-0,75 mm-es csökkenést a szivacs miatt, itt ez nem úgy történik, mint máshol.

Alapvetően egy egészséges handlebar dropra, hajlékonyságra, megfelelő kar és válltartásra van szükségünk, hogy ez a nyereg jó legyen számunkra. Emellett a teljesen más nyomáspontok miatt idő kell, míg hozzászokunk a nyereghez. Először 20-25 percnél ne menjünk többet, majd fokozatosan szoktassunk magunkat hozzá. Természetesen a helyes pozíció megtalálása - 3-4-5 tekerés - után már működnie kell a dolognak, ha nem akkor sajnos nem jártunk sikerrel.

A nyereg komfortjáról a megfelelő tömörségű párnázás gondoskodik. A termékskálán az általam említetteken kívül is 10 és 40 mm között változik a párnák vastagsága. A PN és PL esetében is a tömörség, tartósság azonos, mindössze a vastagság különbözik. Saját tapasztalatom alapján a vastagabb borítás nem megy a lágy részek komfortjának rovására pont a kemény, kézzel is nehezen benyomható tulajdonsága miatt.

A pálcák CrTi ötvözetből készülnek a drágább, míg CrMo-ból az olcsóbb változatokon. Súlykülönbségük minimális a párnázás vastagsága miatt, ha kell az extra, olcsóbb ár mellett néhány grammot veszítünk, de nagy különbség nem lesz. A nyergek a konkurenciához képest, adott esetben a párnázás, valamint a formából adódó anyagtöbblet miatt kb. 100 grammal nehezebbek, az árak pedig 130 EUR-tól indulnak felfelé, így egyértelműen a közép-felsőközép kategóriát képviselik.

ISM PN 1.0 (Attack néven forgalmazták korábban)

Valódi időfutamnyereg. Szűk profil, vékony, de tömör párnázás jellemzi. Kifejezetten könyöklős használathoz tudnám ajánlani, vagy extrém drophoz a kormány-nyereg között. Én könyöklő nélkül koppra letett kormánnyal próbáltam, sajnos a vékony párnázás és a véleményes, 120 mm-es szélesség miatt nem lettünk barátok, de nem sokon múlott. Számomra 1-1 óra így teljesíthető vele, de nem egész napos használatra lett tervezve.

ISM PL 1.0 & 1.1 (Breakaway néven futott az egységes számozás előtt)

Agresszív országúti felhasználásra a lehető legtöbb aero előny kihasználására is alkalmas. A szélesebb profil és az 1.1 változat 40-es vastagságú párnázása lehetővé teszi, hogy hosszabb emelkedőkre mászás esetén is jól érezzük magunkat. Görgős összehasonlításban az orrkiképzés jelentősen növeli a komfortot a keményebb intervallumokon, míg a megfelelő tartás elsajátításával ugyanez nem csökken az emelkedőkön. Emellett számomra a combbal való minimális érintkezési felület még az alacsonyabb kategóriás (Btwin 500) nadrágok kevésbé simára készített varrásaival sem dörzsöl egy hosszabb edzés esetén sem. Kb. 80 kilós testsúlyomhoz a 40-es vastagság passzol igazán, de ezt elsősorban nem is ez, hanem az ülőcsont formája határozza meg leginkább.

 Fekete leves

Ígértem, hogy kendőzetlenek leszünk a márkával kapcsolatban. A legnagyobb problémám a céggel összefüggésben, hogy egy zseniális ötletet nem megfelelő ruhába öltöztetnek fel. Mit értek ez alatt?

A kínai gyártás összehasonlíthatatlanul gyengébb kihozatalt jelent náluk például az olasz nyergekhez képest, amely elsősorban a felsőrész tűzésében mutatkozik meg. A nálam járt 4 nyereg közül, az egyik hibás, szakadt állapotban érkezett, amely valószínűleg egy előző tesztelő hanyagsága miatt következett be, de ennek indukáló tényezője a szó szerint pocsék tűzés a pálcák csatlakozási pontjánál. Egy másik, szintén visszaküldött darab a pálcák körüli tűzés szempontjából szintén nem díjnyertes, bár a tűzések számszerűleg megvoltak,a felsőrész feszes volt, a szimmetria részleges zárójelbe tétele mellett került QC OK jelzéssel az ellátási láncba a termék. 2 és 4 ezer forintos nyergeken látni ilyen tűzéseket, ez pedig akárhogyis nézem 130 EUR-os árcímkével rendelkezik.

A hasonló gyártási problémákat több fórumés termékértékelési lapon/oldalon elolvashatjuk. A cég immár hosszabb időszakra visszatekintő működése során ezt még mindig nem sikerült kiküszöbölni.

Sokan természetesen átsiklanának ilyen dolgok felett, de célszerű a 0 km-es terméknek patika állapotúnak lennie, hogy hosszú évekig boldog órákat és felejthetetlen kilométereket ajándékozzon gazdájának.

Amit tanácsolok, ha boltban vesszük meg, alaposan nézzük át a nyereg tűzését hibák után kutatva, nehogy pórul járjunk. A webshop (Rose), ahol vásároltam tesztprogramot is futtat a nyereggel kapcsolatban, 14 napig próbálhatjuk és visszaküldhetjük, ha nem jó. Természetesen vigyázzunk rá, ne sérüljön.

A másik probléma, ami számos másik gyártót is érint az a hamisítás! A hamis ISM nyergek kapcsán árulkodó jel, ha a pálcán lévő méretbeosztás nem markánsan fekete, jól látható nagy betűkkel és számokkal készült, hanem homályos, elcsúszott, elmosódott írás fogad minket. Emellett a koppintott nyergek szivacsozása nagyon puha vagyis a fent említett kényelmetlenségi faktort hordozza magában, hiszen a csontozatunk azonnal leér a nyereg kemény testére, míg a nagy mennyiségű puha anyag ezt még tovább fogja nyomni.

Ennek kiküszöbölésére egy hologramos, lekaparható matrica került a nyereg aljára, amelyen egy kód található, amelyet lekaparva ellenőrizhetjük a weboldalon, hogy eredeti termékkel van-e dolgunk.

Törekedjünk arra, hogy ellenőrizhető, megbízható forrásból rendeljünk, magánszemély esetén kérjünk képeket a pálcákról, a hologramról, illetve régebbi (Attack, Breakaway) modell esetén a csomagolás jobb felső sarkában lévő termékkód és vonalkód számait egyeztessük a neten találhatókéval. Ha könnyedén be tudjuk nyomni a szivacsot, mintha mosogatószivacs lenne, valószínűleg nem eredeti ISM-mel van dolgunk, mondjunk le róla. Ami túl szép, hogy igaz legyen...de hiszen tudjátok.

Összegzés

Mindent egybevetve az ISM nyergei a lágy részeket féltő, a kerékpározásban már nyakig bent lévő, tapasztalt, kísérletező, de főként türelmes személyek számára ajánlhatóak, akik némi külföldi webshopos visszaküldési procedúra után megtalálhatják a „csomaguk” számára végső felüdülést hozó „fenék alá valót”.

A konkurenciától nagyobb tömeg (SMP-vel azonos súly kb.) az ár és az előforduló minőségi problémák miatt számomra még mindezekkel együtt is „Tetszettek” az ISM nyergei, az SMP Extra, Selle Italia SLR nyergekhez képest a „csomagom” talán egy paraszthajszállal még jobban kímélik. A csontozat pedig köszöni szépen, de már évekkel ezelőtt ezt választotta volna.

Viszont az átlag kerekes tekintetében én a tűzési problémák teljes megoldását várom, ahogy például a Selle Italia is kilépett a sötét korszakából, amikor a felsőrészek csak úgy ugráltak le a nyergekről a festett szintetikus bőr pedig egy rossz nézéstől lepattogzott.

Hagyományos formájú nyergek esetén hasonlóan agresszív beállításhoz és csomagkíméléshez képbe jöhet a Pro Stealth, vagy a Specialized Power termékcsalád adott modell esetében jóval kisebb párnázottsággal, vagy hangzatos marketing extrákkal (utóbbi esetében légpárnás változat is van).

Ne feledjétek Tom Dumoulin mindig hord egy kis tekercs WC-papírt a mezzsebben. Ha pedig skinsuitot húz a TT-re, pályacsúcsot teker, csak hogy biztosra menjen. ;-) Ha fáj, ha tör szánjuk rá az időt, pénzt, energiát, alfelünk nemcsak a három rétegű papírt érdemli meg, hanem a kényeztető nyerget is.

süti beállítások módosítása