A tavalyi zseniális befutó után ismét műsorra tűztem az olasz klasszikus versenyt, a tájban való gyönyörködés mellett természetesen ismét komoly tüzijátékban reménykedtem a befutó előtti emelkedőkön, a Cipressan és a Poggio di Sanremon. Bemutatkozott ugyanis Kittel a San Remók történetében és szurkolhattunk az ellenállhatatlan stílusban sprintelő Caleb Ewannek, ott volt a rajtnál Greipel, akinek különösen fekszik a talján aszfalt, valamint Bouhanni is összeszedte magát a betegségből. Colbrelli, Gato, mint fekete lovak? Vivani, mint nagyon erős évkezdő, a Sky börtönéből kiszabadulva?
"
Ha a puncheuröknek (Sagan, Kwiato,Alaphillipe) nem sikerül megszökni a végén, hatalmas wattage bazookázás lesz várható az utolsó métereken. És ne feledkezzünk meg Matthewsról, Dumoulinról, vagy éppen Nibaliról.
A verseny esőben kezdődött és egy 9 fős boly tudott elszakadni a mezőnytől. Ebben a Bardiani, az Israel Cycling Academy, a Gazporm, a Vini-Fantini, a Wilier és az UAE Team Emirates adott embert.
"
A szökésben lévők közül kiemelném a fent nem említett kakukktojást, a Novo Nordisk csapatát, amely cukorbeteg sportolókkal versenyzik, a pro-konti szinten. Őket Charles Planet képviselte, akivel már találkozhattunk a Dubai és Abu Dhabi körversenyek szökevény-csapataiban is.
Az Eurosport közvetítése körülbelül 115 kilométerrel a 294 kilométeres verseny célja előtt kapcsolódott be az eseményekbe. Az ekkor elöl lévő csoportnak körülbelül 5 és fél perc előnye volt a főmezőnnyel szemben, amely az első reklámblokk végére már 4 percre csökkent.
Sagan meghívta a csapatát egy uzsonnára és szépen, tanári formációban zárkóztak vissza a mezőnyre.
Az esős időben, a csúszós íveken a tempó egyelőre nem volt túl magas, mi több a part felől fújó szembe szél sem a szökevények malmára kezdte hajtani a vizet. Ugyanakkor ilyen távol a céltól a mezőny elején is 1-1 vízhordó adta egymásnak a kilincset a tempó vitelében. Az első petárdák pukkanására még sokat kellett várni. A célban viszont továbbra is sütött a nap, amely bizakodásra adott okot a finist illetően.
100 kilométerrel a cél előtt Kwiato előre küldte az embereit, a Sky vonat (a lábtöréséből visszatérő Luke Rowe-val az élen) egy Quick-Stepes srác, és egy Borás „őr” (Juraj Sagan) mellett kezdett bele a szökevények másodperceinek lefaragásába.
Furcsa incidensként, egy civil úgy döntött még a mezőny áthaladása előtt elindul fehér Puntójával (boltba,nagymamához?), szerencsére a kerekesek észlelték és a mezőny végében keletkezett apróbb szakadásokon kívül egyéb probléma nem lett az ügyből.
"
5 óra telt el a rajt óta, mikor a szökevénycsoport kiért az esőzónából és a mezőnyben is először kezdtek eltünedezni a víztől átázott kamáslik és nagykabátok.
Sagan az uzsonnászsákját még 10 kilométerrel később is cipelte, míg a szökevényeknek a hideg esőben elfagyott ujjaikkal kellett megküzdeniük. 87 kilométerrel a vége előtt az látszott, hogy a szökevények a szokásos szponzor szökésen kívül maguk sem gondolják komolyan az előre menekülést a 33-34 kilométeres tempót sokan elbírták volna rajtuk kívül is, még a rossz időre is figyelemmel.
"
A szárazabb pályával a Bora is szép sort alakított a megnyúló mezőnyben, mögöttük a QS, a BMC és a Bahrain Merida mezei tűntek fel. A többi csapat a verseny ezen szakaszában úgy volt vele, a nagyágyúk kontrollálják csak a szökést, ők köszönik, egyelőre spórolnak a puskaporral. Mindenki a második frissítőzónát és a kis huplik megjelenését várta (Capo Mele, Capo Cervo, Capo Berta).
"
Sagan mosolyogva csempészett elő egy energiaszeletet a kabátja alól. Megmosolyogtató volt, hogy a csomagolásból ítélve ő is a szponzor csokis-kekszes ízvilágát részesíti előnyben a műanyag gyümölcsízek helyett. Ezt követően másik zsebéből előtúrta az itinert. Elmerengő nézéséből arra következtetek, edzője mindössze annyit írt rá. Cél Sanremo Via Roma, és előbb mint Kwiato...! Ilyen egyszerű lenne a képlet, néhány kilométer múlva kiderül.
"
Eközben a különbség 3 és fél perc körül stabilizálódott 72 kilométerrel a vége előtt. Ekkor ismét a rendezők avatkoztak be a versenybe, egy mini körforgalmat rosszul kordonoztak le, így a versenyzőknek egy rendőr és némi kordonszalag között átbújva kellett abszolválniuk egy kis szakaszt. Talán ez az intermezzó, talán a DS-ek utasításai okozták, de Juraj Sagan az élre állt és egy erősebb 40 kilométer feletti tempóval kezdte közelebb lopni a mezőnyt a szökevényekhez.
A frissítőzónát komolyabb esemény nélkül mindenki túlélte, Pelizottinak és Sagannak gyűlt meg kis mértékben a baja a kamáslikkal. Szerencsére a csapattársak észlelték a nehézséget és átsegítették némi tolással a világbajnokot a kritikus pillanatokon. A szökevények számára egyre rosszabb híreket mutatott a számláló, a különbség ugyanis tartósan 2 perc 50 másodperc alá csökkent.
Kristoff és Greipel, Wizniowski és Mitch Docker társaságában korábban bukott hárman visszatértek a mezőnybe, Wizniowski azonban feladni kényszerült a versenyt.
"
56 kilométerrel a vége előtt a szökevények elérték az első Capo-t, előnyük a mezőnyben keményen dolgozó Skynak köszönhetően tovább csökkent. (2:20)
Innentől a játék egyfajta pozícióharccá vált, a szökevények 1:50-es különbsége már biztosan nem tart ki, még akár a harmadik Capo végéig sem, viszont aki komolyan gondolta a mai napot, annak most már fel kellett zárkóznia az élre. GVA, Démare, Matthews és Nibali is megjelentek a mezőny elején, amely a különbség rohamos csökkenése miatt alaposan begombolt, majd talán Luke Rowe intésére és rövid kommunikációjára Juraj Sagannal ismét megtorpant volna. A kotta egyértelmű a Cipressán kell elfogni a szökevényeket, sem előbb, sem később.
43 kilométerrel a vége előtt az EF-Drapac két versenyzője (McLay és Clarke) a földre került. Kérdés, hogy a megnövekvő tempó mellett majd vissza tudnak-e zárkózni, illetve Sasha Modolo ezek után mire számíthat tőlük?
"
A rohamosan csökkenő különbség már 50 másodperc sem volt, amikor az élmenők (négyen maradtak) megkezdték az utolsó Capo megmászását a Cipressa előtt. Szinte kizárt, hogy ezek után ne fogják meg őket még jóval a másik emelkedő előtt.
Vuillermoz az Ag2r-ből a földre került Rusvelos versenyzőkkel. Nem hiába, hosszú a mai szakasz fáradtak a fázós lábak, ilyenkor könnyen lehet hibázni.
A Capo Bertán elöl Kwiato, Sagan, GVA, Démare, Matthews és Dumoulin voltak az élen az esélyesek közül. A különbség 35 másodperc. 11 kilométer és begyúlhatnak a kanócok. A top csapatok 100%, hogy elkezdik égetni az embereiket felfelé! Ugyanakkor Kittelre már nem számíthatunk, a Via Román, hiszen a nem túl kemény 5%-os emelkedő is úgy megviselte, hogy leszakadt a főmezőnytől.
"
A gázpedálra a BMC lép rá először, GVA a második helyen, segítője komoly tempót diktálva tépi tovább a sprinterek csapatait és magukat a géppuskalábú wattgyárakat is. Az biztos, hogyha a pavék királya, az olimpiai bajnok taktikája beválik máris csak a puncheurökkel kell majd meccselnie a végén. Természetesen a többi csapat kapcsol még és a mezőny még újra összeszár. 5 kilométer az emelkedőig.
Sagan, Kristoff, Trentin, Démare, Matthews, Dumoulin a legjobb pozíciókban az emelkedőig, szerintem Saganéknak kemény tempót kell diktálniuk, hogy kikaparhassák maguknak a gesztenyét. Ha meg tudják szakítani a sort valószínű nem lesz sprintbefutó.
Előkerül a Lotto-Soudal és a Trek sora is. A forró kávé és a tisztítószerek új lendületet adnak a mezőnynek, ami már csak 12 másodpercre van a négy szökevénytől. Ahogy jósolni lehetett a Cipressa a vízválasztó az elöl lévők számára. Kézfogásra nem sok esély lesz, hiszen máris emelkedik az út és a mezőny éhes szörnyként veti rájuk magát.
30 kilométer, a verseny most kezdődik. Cavendisht és Caleb Ewant még nem láttuk ma, ahogy a nagy K-betűvel a hátán Kittel is valahol a csoport végén tanyázik. Amire leírom Cav és Boasson Hagen vicsorog az élen. 500-600 watt kell most ahhoz, hogy az elöl maradjon az ember.
"
A Cipressán már meg is szakad a mezőny. Nibali az élen beijeszt, mögötte Sagan és Matthews. Kittelnek vége sajnos, de mi történik elől? Démare emberei kontrollálják a mezőnyt, nehogy bárki meg merjen indulni. Caleb Ewant is megpillantjuk a mai napon először. Kwiato kissé hátrébb. Az FDJ pont annyit megy, hogy ne legyen támadás, így a kígyó végéről néhányan a kanyarokban visszazárkóznak. A szembeszél is erős, talán ezért sem vállalkozik senki támadásra. Ne feledjük így, hogy a sprinterek legtöbbje még az emelkedő közepén is bírja a tempót, nem teszi lehetővé sajnos a vigéckedést.
Az emelkedő felénél az FDJ elhalványul, Démarenak két embere marad, míg most a korábban bekkelő Sky lendül támadásba. Stannard ugyan kiszáll, de a lengyel még három emberből gazdálkodhat, Sagant viszont úgy tűnik egyelőre csak egy ember vigyázza. A korábban bukó Kristoff még megmentheti ma a Katyhusa becsületét?
"
Ennyi a Cipressáról, kontrolláló FDJ és Sky, erős szembeszél, támadás nem volt. Aki számít, Kittelen kívül a mezőnyben. A sprinterek, ha kibírják a Poggiot kikaparhatják maguknak a gesztenyét. A tavalyi trió esélyei minden egyes méterrel csökkenek, ahogy a sprinterek a mezőnyben maradnak. Az utolsó emelkedőn, ha nincs támadás, mezőnyhajrá zárja majd az idei Milánó-Sanremot.
Sokan betolják az utolsó zseléket, miközben Sagan beszéli meg Hausslerrel a követendő taktikát. 17 kilométer, mindjárt vége. A mezőny 40-50 főre zsugorodott, a helyzekedés első rangú, aki elveszíti a kontaktot, búcsút mondhat a jó helyezésnek. Démare úgy tűnik ki szeretné bírni a következő emelkedőt is és 2016 után újra nyerne. Csapatából többen felértek és segítenek neki. Greipel vonata is összeáll, miközben Sagan némi lökdösődésre kényszerül a mezőnyben.
900-800-700-600 méter és itt a Poggio. 7 óra versenyzés után kiben maradt egy huszáros virtus a mezőny és a sprinter vonatok megtréfálására?
A sprinter csapatok magasan tartják a tempót, egyelőre nem tűnik úgy, hogy bárki támadni tudna, vagy akarna...hatalmas bukás a Dimension Data-sok keveredtek bele, nem lepődünk meg, hogy sajnos Cav is a földön van. Nem vette észre a terelőelemet a járdaszigetnél. Nem volt rendőr a kereszteződésben, a mezőny közepében esélye sem volt.
"
Poggio. Az első dinamitot a Bora dobja le, Markus Burghardt nyomja, mögötte a Bahrain, Trek, Sunweb mezek. Michael Matthews , Démare, Nibali, GVA még elől. Burghardt eljön a mezőnytől vagy 30 méterrel, a BMC küld rá embert. A német kipukkad, a BMC-s Drucker tovább támad, de neki is fogytán az ereje. Nemsokára ott vagyunk ahol Sagan, Kwiato és Alaphillipe is támadott. Gyerünk valaki mutassa meg nekik vagy ők, hogy kell ezt csinálni!
"
Nibali a cápa elmegy 50 méterre, akció, Nathan Haas a Katyhusából megy utána, az olasz komolyan gondolja, míg a többiek nem! Micsoda különbség egyszerre, vagy 100 méter, kitarthat a végéig? Micsoda??? Tovább nyomja. Roy Schneider retteghet, a cápa lerázza a farvizéről a többieket és egyedül tör a csúcsra! A Sky és a Bora soraiban zavar érezhető, ezt meg lehet nyerni a szimpatikus olasznak?
Hátul Démare még a mezőnyben a Sunweb próbálna menni, de inkább a Borára hagyja a menést. 5,7 kilométer. A lejtmenet technikás, a cél előtt 150 méterrel kanyar van. Vincenzo megfirkálhatja őket. Vége a Poggiónak. Az előnye 7-8 másodperc. A mezőnyben kikerülnek a biztosító szegek a bazookákból a kanyarok között is eszméletlen tempó. AZ előny viszont 11 másodpercre nő. Nem sok segítő maradt, az esélyeseknek már a saját zsírjukat kell égetni.
12 másodperc, ki a kulaccsal, 4 kilométer. Matteo Trentin friss lábakkal veti magát Nibali után, Caleb Ewan már nem sprinttel (dehogyisnem :-) ), szabad a gazda a Scottban. Közben bukás, de nincs idő megállni. 3500 méter, 10 másodperc, 7 körülbelül Trentin, viszont ő lassan vesz egy kanyart és a Borasok talán visszahozzák a mezőnybe.
"
2600 méter 9 másodperc. Nagyon szoros lesz, ez egyelőre kevés a mezőny megmaradó részével szemben, de szimpatikus a támadás, ha lesz 5 másodperce az utolsó körforgalomnál lehet esélye, de már csak 7-et mutat az óra.
"
Kwiato előrejön, van segítője, Trentin viszont talál még egy sebességet és a mezőny is darál. Nem lesz meg? Mezőnysprint, de ha nincs Nibali, nincs tűzijáték? Trentin kipukkad, talán technikai hiba. Az olasz előnye 70 méter, 1 kilométer van hátra. Démare őrülten hajtja az embereit és Viviani is megjelenik.
"
500 méter és még mindig elől, de a QS vonata robog. Utolsó 300 méter, őrület, mindenki sprintel, de mintha Nibalinál lett volna még a célegyenesre +100 watt. Imbolyognak a kerékpárok, de a különbség nem csökken. Az öreg cápa pimaszul még hátranéz és begurul a célba.
"
Ott kellett támadni, ahol tavaly a nagy trió támadott. Most spóroltak, a hősies és önfeláldozó támadása a Merida sztárjának meghozta a várva várt győzelmet. Nibali aki úgy indult neki a San-Remonak, hogy talán most, idén igazán lehet esélye mosolyogva kommentálta Sagan és Kwiato esélyeit, amikor kellett pedig vicsorogva, időfutampózba behozta a szekeret az első helyre.
Amikor az utolsó 1500 méteren hatalmasat csökkent az előny nem adtam volna egy lyukas vasat sem a vonatok ellen, de az olasz mégis megcsinálta. Soha rosszabb versenyt.
A további sorrend Ewan, Démare, Kristoff. Jövőre ugyanitt, ugyanekkor!
"