Maczkó Bandi Kerékpáros Blogja

Maczkó Bandi Kerékpáros Blogja

Gumi-mágia – a legolcsóbb lehetőség a kerékpárod gyorsítására

2020. november 09. - torma99

Akár kezdők, akár haladók vagyunk, egyik legfőbb vágyálmunk, hogy az utolsó sebességmorzsákat, wattokat, tizedmásodperceket is kisajtoljuk önmagunkból és kerékpárunkból, lett légyen szó falutáblás sprintekről, Strava szegmensezésről, vagy a Balaton-körről.

kulsogumik.jpg

Természetesen adja magát a helyzet, hogy az edzésmunka mellett, avagy helyett a pénztárcánkat hívjuk segítségül és több-kevesebb local credit elköltésével könnyebbé, gyorsabbá, aeróbbá tegyük paripánkat.

A legolcsóbb és sokszor meglepően nagy hatékonysággal működő projekt, ha áttekitjük gumikülsőink állapotát, illetve típusát. Alap dolog, hogy ahogy kopik a gumi, úgy fog lassulni. Ez persze nem egy tragikus és sokszor nehezen mérhető folyamat. A Bicycletyrerollingresistance.com oldalon a Continental zászlóshajójának tekintett GP5000 esetén ez mindössze néhány tizedwattot jelent, viszont akinek az utolsó centik is számítanak, a nagy esemény előtt a már lefutott külsők helyek jó, ha újakat rak fel.

Az igazi nyereményt akkor üthetjük meg, ha sokszor akár neves gyártók (rád nézek leginkább, Bianchi) által költséghatékonyság miatt felpakolt belépő szintű külsőinket, úgy ahogy van, akár vásárlás, vagy rövid használat után továbbadjuk kevéssé teljesítményorientált sporttársainknak. Hogy miért?

A nyilvánvaló teljesítményelőnyök mit is jelentenek? Mondjuk a kezdő bringánkra felrakott, jól marketingelt Vittoria Zaffiro Graphene (Grafén! Csodaanyag!) 2.0-ás gumi a fenti oldal tesztjén 28.8 km/h-ás, tehát nagyon sokak által megtekerhető sebességtartományban 15.2 wattos ellenállással bír, míg egy jól felfújt Continental GP5000 10 wattal, egy Schwalbe One TLE Addix 10.2-vel beéri. Ez két kerékre vetítve már kimutatható veszteség és még postaköltséggel együtt is 80 EUR-körül orvosolható.

Nem szabad azonban elmennünk amellett sem, hogy egy magasabbra pozícionált gumiköpeny a leggyengébbek 1 vagy 2 komponense helyett, nem ritkán 4 különböző keveréket tartalmaz, hogy minden helyzetben a legtovább biztosítsa a tapadást számunkra. Erre főleg nedves, vagy esős körülmények között lesz szükségünk, hiszen mint mindig, ilyenkor is mindössze két hüvelykujjpercnyi gumifelület jelenti a kapcsolatot az út és közöttünk.

Hogy milyen márkát válasszunk? Ezt azért mindenkire rábízom, de látható, hogy a gyorsasági szekcióban a Continental, a Schwalbe és a Vittoria adja egymásnak a stafétát. Mielőtt egyből beleugrunk a tutiba, tanulmányozzuk a gumiköpenyeket, mivel a legesleggyorsabbak korántsem általános, hétköznapi használtra termettek, hanem leginkább időfutamra, vagy zárt pályás versenyre (Velodrome, Hungaroring). Súlyuk csökkentését és a gördülési ellenállás szinte lenullázását a gyártók a defektvédelem teljes zárójelbe tétele mellett és a gumi robusztusságának lefaragásával (vékony oldalfal és futófelület) érték el. Bizonyos szériák oldalfalproblémáit is szem előtt tartva mégis azt mondhatjuk, valahol a német gyártók köpenyei amelyek a kellő gyorsaságot a tartóssággal úgy tudták kombinálni, hogy egy nyerő elegyet alkotnak. Nem hiába szerepelnek a nagy webáruházak eladási toplistáin is.

Egy mérés nem mérés és egy tesztoldal nem tesztoldal alapon az Aerocoach legfrissebb rangsorát is böngészhetjük, amennyiben új gumival lepnénk meg szeretett paripánkat. Fontos figyelembe venni, hogy az értékek a két ismertetett forrás között közvetlen nem vethetőek össze, mert míg a Bicycletyres-nél egy dobon forognak a gumik 77 percig, úgy az Aerocoachnál szabadgörgőn egy kerekes teszteli őket. Utóbbi metodikájához hozzátartozik, hogy 45 kilométeres sebesség mellett nézték az eredményeket és a számok a teljes kerékszettre, tehát két kerékre vonatkoznak. Mivel egyik mérés esetében sem kint történik az adatok gyűjtése ezért csak a gördülési ellenállásra vonatkozó részről tudunk nyilatkozni, a mintázat, vagy annak a hiánya, a keltett légörvények, a felnihez nem passzoló, ezért nagyobb légellenállást kifejtő gumikról nem szól a fáma.

aerocoackrangsor202011.png

A toplistákról kiderül az is, hogy a jövő a belső nélküli, tubeless köpenyeké, már ami a fejlesztésükbe fektetett energia gyümölcseit illeti, ugyanakkor amíg nem lesz a tubeless olyan fejlett, hogy tömítőanyag nélkül, a hagyományos „belsős” gumikkal összemérhető tudás, tapasztalat és szerencse kell a szerelésükhöz, akár az út szélén, tekerés közben is, én elsősorban a hagyományos köpenyeket részesítem előnyben termoplasztik, vagy latex belsővel használva.

Mielőtt ismét új GPS megvételén törnénk a fejünket, nyugodtan gondoljuk át, nem akarunk-e 1-2%-kal gyorsabban és biztonságosabban tekerni a következő szezonban, netán most a nyálkás, vizes utakon. Nyakunkon a Black Friday és a karácsony, ha most kezdjük el hőmérőzni az árakat, még lesz időnk kitapasztalni, hogy az adott napon kihirdetett egetrengető akció valós, vagy csak a marketingosztály és a felülárazó gépezet legújabb csapdája.

Ha tetszett, ne felejtsd el like-olni Facebook oldalamat, ahol a blogcikkek mellett időszakosan mémekkel is jelentkezem!

Ha személyesen is szeretnél kapcsolatba lépni velem a Facebookon kívül ajánlom a Hungarian Indoor Cyclist nevű, nem csak görgősöknek szóló Discord csatornát is.

blog.hubanner2
süti beállítások módosítása