Maczkó Bandi Kerékpáros Blogja

Maczkó Bandi Kerékpáros Blogja

LÉGItámadás – mindennapos harcunk a levegővel – Aero mindenek felett – Költsünk vagy ne?

2019. január 04. - torma99

A kerékpározás XIX-ik századi úttörői, akik olyan régen kezdték a drótszamarazást mikor még szembeszél sem volt, már az égi tüköraszfalton róják mindennapi edző és versenyköreiket. Mi utódok, későn érkezők, már nap mint nap szembesülünk a légáramlatok érzés szerint legrosszabb pillanatokban gátló és sokszor a legszükségtelenebbekben segítő hatásaival.

Szerencsére a szembeszél előtt minden kerekes, a World Tour legjava és a híres falutáblás sprintelő Vitéz Melléváltó Olajsaras József is egyenrangú, így az iparág szinte minden szereplője – különösen az IT forradalmi fejlődését kihasználva – az utóbbi években megsokszorozott erővel vetette bele magát a légellenállás csökkentése iránti harcba. A cégek szirénhangjai euró ezrek rájuk költésében látják – racionális önérdekük miatt – a megoldás kulcsát, nézzük meg azonban, hogy biztosan helyes-e a sorrend és elsőként a bukszánkat kell-e elővennünk a hatékonyság növeléséért.

A Swissside és Fitworx adataiból kiindulva a teljes légellenállásból körülbelül 65-85%, jó középérték szerint háromnegyed rész a kerékpáros légellenállása és a fennmaradó rész nagyjából egyenlő arányban oszlik el a váz, a villa, és a kerékszett között, nagyjából 1%-ot hagyva a kábeleknek, bowdenvégeknek, vázpumpának, táskának, stb.

Először ne költsünk!

A fenti, keretes írásból látszik, hogy döntő többségében saját magunk tudunk javítani a helyzetünkön. Vizsgáljuk meg a kerékpáron elfoglalt pozíciónkat. Mennyire ülünk „urasan-montisan-trekingesen”? Amennyiben biomechanikai tulajdonságaink, egészségi állapotunk lehetővé teszi megpróbálhatunk saját magunk is változtatni a beállításokon. Megfordulhat a stucni, kijöhet néhány hézagoló alóla, vagy egyszerűen csak „nekifeküdhetünk” a fontos Strava szegmensekben, vagy a keményebb intervallumokon a dropokról dolgozzunk.

Fontos, hogy a beállítások megváltoztatása együtt kell, vagy lehet, hogy együtt jár a kerékpáron kívül végzett kötelező munkával. Nyújtás, lazítás, gimnasztikai gyakorlatok szükségesek ugyanis az ízületek, szalagok „átállításához”, amely nem fog egyik napról a másikra megtörténni, ugyanakkor az élet többi területén is számos pozitív hozadékkal járhat.

Figyeljük meg a válltartásunkat, nem vesszük-e nyakunkba vállainkat, vagy a nyaki ízületeink rendelkeznek-e az alacsonyabb kormánypozícióhoz szükséges rugalmassággal? Ugyancsak nézzük meg, hogy könyökünket nem tartjuk-e el feleslegesen messzire törzsünktől. A Cavendish-féle kakaskodás egy sprintbefutónál sem túl lovagias, ugyanakkor, ha egyedül vagyunk az úton teljesen szükségtelen.

Kiemelt a fontolva haladás, a folyamatos önteszt. A legkisebb homlokfelület öncélú elérése ne járjon együtt kényelmünk és mosolyunk elvesztésével. A beállítások megváltoztatása sok esetben nem jár együtt költségvonzattal, az edzést és a kerékpáron kívüli munkát is figyelembe véve időnket és nem pénztárcánkat igényli.

Természetesen eljöhet az a pillanat, ahol a kormányhoz annak szélessége, a nyereghez annak formája, a nyeregcsőhöz az offset, esetlegesen a hossza miatt hozzá kell nyúlni. Alaposan rágjuk meg a témát, mielőtt túlzott lelkesedéstől fűtve berendelnénk a fél világot. Egyszerűbb lehet például a ruházatnál kezdeni. A póló betűrése, vagy a helyes méretválasztás mellett léphetünk tovább és itt is nyúlhatunk a zsebünkbe is. A jó minőségű ruha is növeli a teljesítményünket a légellenállás csökkentésével, mégpedig úgy, hogy elősegíti a levegő finom áramlását a testünk körül és megakadályozza, hogy például gyűrődések által lassító, zavaró légáramlatok keletkezzenek körülöttünk. Sokan elhanyagolják ennek a fontosságát, de egy testhez álló, jó minőségű ruha, hosszabb távon többet adhat az embernek, mint egy Kínából rendelt a nagy kedvenc csapat mintáit hordozó mez vagy nadrág által nyújtott pszichológiai előny.

Nem szabad megfeledkeznünk a sisakunkról sem. A korábbi ultra nyitott, extra szellőző fejvédők mellett egyre több gyártó jelentkezik szélcsatornában kifejlesztett zárt, vagy részben zárt, netalán nyitható csatornákkal rendelkező sisakokkal. A „leggyorsabb” sisakok egyben a legújabb fejlesztéseket hordozva a legbiztonságosabbak is, ugyanakkor itt is a felső-kategóriás megoldások inkább 300, mint 200 EUR-os árcédulával kelletik magukat.

Bikefit

Sokan tanácstalanok a beállítások megváltoztatásában, vagy nem akarnak, tudnak kellő időt belefektetni a témába, illetve belátják, hogy tudományos alaposságú méréseket csak megfelelően felkészült helyen szakember által szerezhetnek be. Így érdemes reménytelen esetekben, vagy az utolsó wattok kisajtolásáért elmenni egy erre szakosodott bikefit terembe. Ugyanakkor én azt javaslom, hogy olyan céget válasszatok, ahol a személyes testi, egészségi adottságaitokat is figyelembe vevő beállítást végeznek, nem pedig a nagy örök, egyetemes igazságot tartalmazó fokok-százalékok, centiméterek mentén történik a „mágia”.

Akkor kezdjünk el igazán költeni!

Ahogy az idő halad előre, úgy jelennek meg a hatékonyabbnál hatékonyabb kerékpárvázak. Kerékpárunk központi elemét azonban a többség önmagában nem fejleszti, inkább az egész csomagot cseréli le, így fontos, hogy kerékpározási célunknak megfelelő vázat és ezáltal kerékpárt válasszunk. Könnyen belátható, hogy az egyes alkatrészeket később majd könnyen fejleszthetjük, de külön a vázat mind eladni, mind beszerezni nehézkes. A triatlonra és időfutamra optimalizált űrhajók mellett egyre népszerűbben a „koskormányos” aero vázak, néhánnyal kapcsolatban, mint mondjuk a Cannondale Systemsix, vagy BMC Timemachine Road egyre több leírás, white paper érhető el, amelyek bemutatják, hogy milyen megtakarítás érhető el használatukkal. Érdemes figyelembe venni, hogy a legújabb technikai vívmányok ára meglehetősen borsos, a superbike kategóriára korlátozódik, tehát komplett gépként legálisan ritkán szerezhetők be 5000 EUR alatt, így legtöbbször a tehetős kerékpárosok játékszereivé válnak. Ugyanakkor a korábbi iterációk már levetett darabjai néhány évesen a használt piacon felbukkanva kínálják magukat a vállalkozó szellemű second-hand iránt érdeklődőknek.

A vázhoz nagyon szervesen tartozó elem a kormány is, amely a fiten kívül elérhető előnyei mellett formájában is kínálhat megtakarításokat. Az aero kormányok szintén borsos kiegészítők, az utolsó tartalékokat kicsavaró példányok a stucnival egybe sütve vásárolhatóak meg. A kormány tetején elhelyezkedő tepsik a mászásnál is növelhetik komfortérzetünket, a kivétel nélkül karbonból készült darabok a kábelvezetést is elősegítik. Ugyanakkor a 3-4-500 EUR-os árcédulák láttán belátható, hogy nem biztos, hogy ez az a terület, amelyhez az elsők között érdemes nyúlni.

Csak nagyon zárójelben hívnám fel a figyelmet az aero lánctányérok, gyorszárak és nyeregcsövek kérdéskörére. Utóbbiról annyi mindenképp ide kívánkozik, hogy szinte kizárólag vázspecifikus megoldások léteznek, amelyekre nagyon vigyázzunk, mert sok év használat után a cseredarabok ellátása nemcsak megszűnik, de külön adott esetben a kisebb pár ezres szériák miatt a másodpiacon is nehézkesen válhat elérhetővé.

Erre csörög a dió, arra gurul az aero kerék

Közhely, de találó gondolat, hogyha fejleszteni szeretnénk a kerékpárunkat, azt mindenképpen a keréknél kezdjük el. 0 és 500 EUR között ez elsősorban a kerékszett tömegének csökkentésére korlátozódik, azonban efelett kinyílik a világ. Egyrészt a használt piacon sokszor nagyon keveset futott, megkímélt aero karbon kerekekhez lehet hozzájutni, ugyanakkor figyeljünk arra, hogy a túl szép ajánlatok legtöbbször szingós megoldások, amelyek az alacsony tömegük miatt nagyon hívogatóak, de magánzóként az út mellett lényegében szerelhetetlenek, de legalábbis extrém macerásan cserélhetők rajtuk a gumik defekt esetén, így ezek felhasználása meglehetősen nagy kockázatvállalási hajlandóságot feltételez.

Ha az új fronton haladnánk tovább számos webshop már megjelent sajátmárkás termékeivel, amik a nagy kínai OEM-ek (Yoeleo, Farsports), már-már hibamentes gyártósorairól kerülnek ki. Emellett a hagyományos brandek is jelentősen olcsósítottak szettjeiken. Amit fontos eldöntenünk, hogy milyen „mély” - „vastag” felnire van szükségünk. Ugyan a legbrutálisabb 80 mm mély darabok jelentik papíron a legnagyobb aero előnyt, az oldalszélben mutatott viselkedésük TT és triatlon felhasználásra korlátozza őket, ott is inkább a szélcsendesebb időszakokban. A jelenlegi általánosan elfogadott „mindenre jó” megoldást a 40-50 mm közötti felnik jelenthetik, amelyek a kormányzást nem teszik feltétlenül nehézzé, ugyanakkor kimutatható előnyökkel bírnak.

A mélység mellett fontos a felni szélessége is. Egyrészt ügyelni kell arra, hogy a kerék beleférjen a vázunkba. Másrészt viszont a kerékfejlesztésnél a legújabb CFD modellek és szélcsatornás mérések kimutatták, hogy a „szélesebb jobb”. A legújabb felniprofilok és a szélesebb gumik nagy arányú elterjedtsége okán mindennapossá váltak a 25 mm-es külső szélességű megoldások és már megjelentek a 27,5-ös darabok is. Ezekkel kapcsolatban figyelembe kell venni gumiválasztásunkat, hogy minél inkább passzoljon a felni a gumihoz, így a ruházatnál már említett folyamatos áramlást biztosíthassuk a kerékszettünk körül.

Ha szeretnénk fűszerezni, számoljunk utána a szelepünk hosszának, illetve választhatunk olyan megoldást, ahol a küllőanyák rejtve vannak. Ezzel „igen komoly” 0,5 wattot nyerhetünk, ugyanakkor karbantartáskor, főleg felniszalagot igénylő tubeless megoldás esetén, sok problémát gördíthetünk egy centrírozás elé.

Konklúzió, érdekességek

Amennyiben úgy érezzük, számos ingyenes és fizetős lehetőségünk van aerodinamikai tényezőnk javítására. A fizetős lehetőségek esetében azonban szeretném felhívni a figyelmet, hogy a marketing brosúrákban kimondott, vagy zárt mosollyal elhallgatott tény, hogy a legtöbb mérést 40 és 45 kilométeres átlagsebesség mellett végezték, amely nagyon komoly hobbista, (fél)versenyzői kategória. A Swissside esetében láthatunk 35-ös átlag esetén megjelenő előnyről is, ugyanakkor még az egyik legnyíltabban kommunikáló cég sem adott meg pontos részleteket – érthető jogi okokból – az összehasonlításaikban szereplő „hagyományos 30 milliméteres kerékszetthez képest”.

A fenti sebességadatok rámutatnak arra a számos cikkben megjelenő érv valóságtartalmára, hogy az aero előnyöknél mit jelent, hogy a lassabb kerékpárosok is profitálnak ebből. Itt a lassabb, a 35-ös átlaggal közlekedő lelkes hobbista, aki most csak hasraütésszerűen 3-3,2 W/kg feletti teljesítmény könnyed leadására képes, FTP-je valahol 250-320 Wattos tartományban mozog testsúlytól függően. Továbbá a mért néhány másodperces előnyök eléréséhez 40 kilométer megtételére, az 5-6 perces megtakarítás realizálásához 180-ra lesz szükségünk.

Természetesen ez alatt is bele lehet ugrani vásárlásokba, azonban ezek tudományos alapossággal kimutatható aero előnyei még váratnak magukra és valószínűleg váratni is fognak, ugyanis a sebesség vonzatában a légellenállás exponenciálisan nő, így egy 25-ös poroszkálás, vagy 30-as gurulás esetén arányaiban jóval kisebb erőkifejtés szükséges a levegővel való harchoz, ami azokat a néhány (tized) wattban kimutatható előnyöket mérhetetlenné tehetik.

Hovatovább a Swissside saját 2014-es piacra lépési mérései mutatták meg, hogy az akkor még árusított 30-as mélységű karbon felnijük tulajdonságai 7,5 fokos yaw, vagyis a menetirányhoz képesti szélirány adott szögű eltéréséig nagyságrendileg megegyezett a 62 és 80 mm-es általuk tesztelt kerekek légellenállási tényezőivel.

Látható, hogy ár/érték arányban az ingyenes előnyök végtelen hasznossága verhetetlen, emellett költségvetésileg a ruházat, a sisak, amelyik olcsóbb megoldást jelenthet, míg a kerékszett és a váz már igazán zsebbe nyúlós kategória az előnyökért cserébe.

Ebből mindenki levonhatja, hogy számára érdemes és ha igen nagyjából milyen fejlesztés végrehajtása.

 A fotók a bikeradar.com, bikerumor.com, tomdemerly.com, cyclingweekly.com, kardinyaphysiotherapy.com oldalakról származnak.

blog.hubanner2
süti beállítások módosítása