Maczkó Bandi Kerékpáros Blogja

Maczkó Bandi Kerékpáros Blogja

Miért nem lesz 105 Di2 (még) és nem várható a közeljövőben sem – Az elektromos váltórendszerek jövőjéről ismételten

2018. augusztus 17. - torma99

A japánok 11 sebességes Di2 rendszereinek megjelenését, majd az 5800-as sorozatú 105-ös szett bemutatását követően évről évre felmerül fórumokon, Facebook csoportokban, valamint influencerek részéről a 105 Di2, mint népi elektromos váltószett eljövetelének igénye. Jómagam is 2016 óta minden évben figyelem az Euro és Interbike bemutatókat, hogy mikor lépi meg a Shimano ennek a groupsetnek a bemutatását. Teltek múltak a rendezvények, de csak nem történt semmi, amelynek több oka is van:

1. A Shimano jelenleg masszívan uralja a kerékpár hajtásához szükséges alkatrészek piacát, kvázi monopolhelyzetben van az OEM piacon, hiszen alig találunk Campás és csak elvétve Srammal szerelt kerékpárokat a superbikeokon kívül. Ugyan a múltban a japán gyártó már bizonyította, hogy mennyire innovatív tud lenni (fékváltókar bemutatása, maga a Di2 rendszer bevezetése) ezt még viszonylagosan más pozícióból tette. Amikor a 80-as 90-es évek fordulóján a Campától kellett átvenni a stafétát és a 2000-es években egyértelműen eldönteni a “meccset”, valószínűleg a Sakaiban székelő bringa-Shogunok is könnyebben rábólintottak némi kalandozásra.

Azóta viszont rengeteg pedálfordulat történt a világ útjain és ma a Shimano egyeduralmát nem fenyegeti a másik két gyártó (Campagnolo, Sram), hogy a kicsikről ne is beszéljünk (Microshift, SunTour, [FSA, Rotor]). Ez egyértelműen a fejlesztések néminemű lassítása és visszafogása irányába mutat. Persze mondhatnók, hogy de hány jól csengő featuret beépítettek a termékeikbe, azonban ez jelenleg csak 3-4-5 évenkénti apró pofozgatást jelent, semmi többet, néhány dolgot ellesnek a konkurenciától, ahogy azok is tőlük, de ennyiben ki is merül a dolog, na és persze néhány gimmickben (váltókar tetején lévő gombról irányítható Garmin).

2. Ha bemutatnák a 105 Di2-t, lényegében lábon lőnék magukat a mechanikus szettek piacán. Miért írom ezt? Mivel a 8050 Di2 felnifékkel kb 1100 EUR körül elérhető, míg a tárcsás változatért 1300-1400 EUR-t kell fizetni, úgy a 105-ös elektromos változatát ez alá kellene pozíciónálni. Mivel a technika valószínűleg a 6870 Di2-ból érkezne ezért annak kifuttatáskori, de még nem bőszen leárazott árcímkéiből következne, hogy az elrugaszkodott listaár után a beálló online boltokban valahol 900 EUR körül, illetve picivel alatta (879-899) is kínálnák a szettet.

És itt jön be az a fránya matematika, hiszen egy R8000-es mechanikus Ultegra 700 EUR körül vihető felnifékkel. A két ár közötti minimális különbség szinte eladhatatlanná tenné a Shimano zászlóshajóját “a szettet”, amelyet mindenki velük, illetve a minőségi alkatrészekkel és a már versenyzésre is alkalmas technikával azonosít. Könnyen belátható, hogy mivel semmilyen külső körülmény nem készteti a Shimit a váltásra, a beállított gyártókapacitások vígan ketyegnek, a kerékpározás népszerűbbé válásával a piac csak növekszik, amely könnyedén felszívja a jelenlegi termékeket, így ebből a szempontból is maradnia kell a házban a régi rendnek.

3. A konkurencia sem tud egyről a kettőre jutni. Fent már említettem, hogy nem fenyegetik a Shimanot kívülről. Bár a Sram eTapja “forradalmi” újításnak számít vezetéknélküli technológiájával, ugyanakkor az amerikai gyártó sem tudja lefelé csorgatni a technológiáját, mert azt a Red eTap eladásai sínylenék meg.

Azt bátran kimondhatjuk, hogy a gyártók legfelső két szettje között (Dura Ace – Ultegra, Red -Force, Super Record – Record/Chorus) nincs olyan különbség, amely racionálisan indokolná, hogy miért vegyük meg a magasabb kategóriát. Ezt inkább pénzügyi lehetőségeink, extrovertáltságunk, vagy a kompromisszum mentességre való törekvésünk határozza meg. Ha megtehetjük miért ne vennénk meg a legjobbat? Naná! Még akkor is, ha az utolsó 600-1000-1500 EUR-ért csak némi dicsekvési lehetőséget kapunk a közösségi oldalakon és a barátokkal való tekeréseken, sok esetben wattokban kimutatható komoly teljesítménynövekményt nem. Így egy Force eTap bár rögtön népszerűvé válna, a Red rovására (is) hasítana ki magának szeletet a piacból és az alacsonyabb ár, ugyebár alacsonyabb profittal párosul.

 Campa egyre inkább úgy tűnik, hogy a szuperelhivatott, a brandben mindenek felett bízó, vastag pénztárcájú rétegben látja szinte kizárólagosan boldogulásának útját, így látható, ha kihoznak egy marketing, de technikai szempontból is újításnak számító terméket (12 sebesség országúton), azt is jó vastag árcédula mellett adják, amely piaci részesedésük növeléséhez nem, csak az eladott termékeken való egységnyi profit növekményében jelenik meg.

Mit hoz akkor a jövő?

Tekintettel arra, hogy leginkább a Sram adós új termékek bemutatásával, az ő elkövetkező lépéseikből sok mindent megtudhatunk az elektromos váltórendszerek jövőjével összefüggésben. A 22-es sorozatú Red, Force és Rival, bár kiválóan teljesítenek (A Force esetében nekem például rendkívül kellemes csalódást okozva), öregecskedőnek számítanak és hiába másolt róluk a Shimano az R sorozatban és a 9100 esetében (pl.: hátranyúló váltó-kiképzés) a 4-5 éve megjelent szetteket, amelyek az eltelt idő ellenére sem olcsósodtak eléggé, nehéz elpasszolni.

A vakmerő lépés, amit szerintem a Sramnak meg kell hoznia, bár félek, hogy nem teszik meg – még nem – hogy a mechanikus váltószettek fejlesztését befejezik és először csak a csúcskategóriában kizárólag elektromos megoldást kínálnak. Persze ezt a megfelelő információk birtokában jóval könnyebb mondani, mint megvalósítani. Itt is vannak, ugyan jóval kisebb, de meglévő gyártókapacitások, emellett nem ismerjük a mechanikus Red 22 eladásait, és a cégnek ebből származó bevételét. Ugyanakkor én nagyon reménykedek benne, hogy a vezetéknélkülivel is váratlant és sikereset húzó gyártó esetleg beleáll egy újabb kockázatos, de a növekedésüket hosszú távon biztosan előmozdító lépésbe. (Sram Red eTap2 és akkor a régi eTapból lehet Force eTap)

Az elektromos váltószettek középkategóriában való megjelenésére én egyre inkább csak úgy látok esélyt, ha a mechanikus termékvonalak, először a csúcson, majd lejjebb is kifutnak, így a jelenleg aranyáron adott, de lássuk be, jóval könnyebben és olcsóbban gyártható elektromos szettek szélesebb körben terjedhetnek el, amely a gyártókon kívül a felhasználók számára is könnyebbséget jelentene a könnyebb felhasználás, az egyszerűbb beállítás szempontjából.

Zárásként remélem a fenti okfejtésem hibás és záros határidőn belül 105 Di2-t, vezetéknélküli Shimano szettet és Force eTapot köszönthetünk kedvenc webshopunk katalógusában, valamint az olasz gyártó is megörvendeztet minket valami olyasmivel, ami az átlagemberek számára is elérhetővé teszi az elektronikus Campa élmény megismerését (Potenza EPS?).

A fotók a Sram, a Shimano, a Cyclingweekly, Road.cc és Bikeradar.com oldalról származnak.
süti beállítások módosítása